Woorden die we nooit (maar dan ook écht nooit!) meer willen horen

0

Betekenisloze tekst. Vaagtaal. Vampierwoorden. Ze worden dagelijks miljoenen keren gebruikt in organisaties. Maar we willen ervanaf! Ze verhullen, zijn niet eerlijk, en halen uiteindelijk het bloed uit onze samenleving.

De Amerikaanse website recruitingsblogs.com maakte een lijstje van 9 recruitmentwoorden die ze daar nooit meer willen lezen.

Stel: je hebt een vacature en denkt: weet je wat, laten we er eens een frisse vacaturetekst van maken, met fijne 2016-woorden en een hippe 2016-uitstraling. Dan kom je natuurlijk niet meer weg met ‘we zoeken een gedreven marketeer’. Nee, dan doop je je pen in creativiteit en zoek je een ‘ninja-marketeer’, een ‘sales-goeroe’ of een ‘rockster-ontwikkelaar’.

Maar het probleem is: deze termen zeggen niets. Hooguit laten ze wenkbrauwen fronsen. En dus schieten ze hun doel voorbij.

De 9 termen die ze daar nooit meer willen horen:

  1. Zwarte band. Ja, ik ben de beste kandidaat, maar tenzij ik solliciteer bij een sportschool is het kansloos.
  2. Goeroe. Misschien wel het oudste buzzwoord in de techniekwereld. Mee stoppen dus.
  3. Ninja. Misschien iets sexier dan goeroe, maar nog steeds: *zucht*.
  4. Jedi. Star wars in een vacaturetekst? Serieus?
  5. Rockster. Als ik rijk en beroemd zou zijn, denk je dat ik dan nou bij je zou willen werken?
  6. Tovenaar. Als ik kon toveren, zou ik heel andere dingen doen.
  7. Prediker. Waarom zou je dit woord überhaupt willen gebruiken op kantoor?
  8. Profeet. Idem.
  9. Ondernemend. Als ik écht ondernemend ben, begin ik wel m’n eigen bedrijf. Toch?

En nederland?

Ook in Nederland zijn er wel wat verwonderpunten. Natuurlijk heeft ieder recht op z’n eigen ding, maar voorbij het klankborden is er natuurlijk wel een issue. Willen we op een hands on-manier doorpakken, dan is het belangrijk dat je tijdig opschaalt en lekker in je kracht zit. Enfin, voor een stukje interessante follow-up van Quotenet kunt u hier en hier terecht.

Nederlandse vacatureteksten

Ook nederlandse vacatureteksten staan dus bol van de Aaaarrghh-woorden. Wil je een spin in het web of een schaap met vijf poten?Bedenk eens wat anders. Of schrijf gewoon op wat je bedoelt.

Of ben je weer op zoek naar iemand met relevante werkervaring, een hands-on mentaliteit en een proactieve en dynamische instelling, die tevens ommunicatief sterk en een teamplayer is? Dan zoek je iedereen en niemand, en reageert dus iedereen en niemand.

Tijd voor helderheid.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.