Wie voelt zich verantwoordelijk voor Employer Branding?

1

China Gorman, CEO van Great Place to Work, bespreekt een recent rapport van Universum over employer branding. Voor dit rapport zijn 2.338 personen uit 18 verschillende landen geïnterviewd. De helft van de respondenten heeft een HR-functie, 16% is ceo. Een derde heeft een andere functie, zoals marketingmanager.

Wie is verantwoordelijk?

Tweederde van de CEO’s verwacht moeilijkheden bij het vinden van talent met de juiste kennis en vaardigheden. Naast talentmanagement wordt employer branding aangedragen als een oplossing voor dit probleem. Echter, het is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor employer branding:

  • 60% van de CEO’s vindt dat zij eindverantwoordelijk is voor employer branding.
  • 58% van de HR-managers zegt dat zij eindverantwoordelijk is voor employer branding.
  • 39% van de marketing managers zegt dat employer branding bij HR thuishoort, 40% wijst naar de CEO.

Waar komen deze verschillen vandaan? Universum haalt verschillende studies aan waaruit blijkt dat de CEO er geen vertrouwen in heeft dat HR deze taak aankan. Uit andere studies blijkt dat HR er zelf geen vertrouwen in heeft.

Daarnaast wordt geconstateerd dat er meer behoefte is aan samenwerking met diverse stakeholders.

  • 77% van de HR-managers voorziet de komende jaren de behoefte om meer samen te werken met stakeholders.
  • 53% van de CEO’s ziet een groeiende behoefte aan samenwerking met belanghebbenden.

Doelstellingen
Universum vroeg respondenten naar hun employer branding doelstellingen, en hoe deze doelstellingen zullen veranderen de komende vijf jaar. Gorman constateert dat geen enkele doelstelling door meer dan een derde van de respondenten wordt genoemd. De meest genoemde doelstelling is het vervullen van vacatures op korte termijn. Er worden dus niet echt duidelijke prioriteiten gesteld.

Volgens Universum zijn daarvoor de volgende verklaringen:

  • Organisaties weten gewoonweg niet welke doelstellingen het belangrijkst zijn.
  • Er is onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor employer branding.
  • Employer branding zelf heeft geen prioriteit, nu organisaties geconfronteerd worden met zoveel uitdagingen.

Om echt met employer branding aan de slag te kunnen, en dus het probleem van tekorten aan talenten aan te pakken, is het noodzakelijk dat er consensus ontstaat over wie verantwoordelijk is voor employer branding. Vervolgens moeten de juiste prioriteiten worden gesteld en moeten organisaties gaan investeren in hun talent brand.

Bron: greatplacetowork.com

Lees ook: Acht tips voor het maken van Employer branding video’s

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Dick Klinkhamer op

    Vraag een willekeurige sollicitant naar de ervaringen.
    Nog steeds wordt er in (te) veel gevallen geen reactie op een sollicitatie gegeven, krijgt de sollicitant een afwijzing omdat ‘er uit veel kandidaten gekozen kan worden’ terwijl de vacature daarna opnieuw wordt uit gezet en bestaan er spookvacatures. Uitzenders doen voorkomen preferred supplier te zijn terwijl de jobsites anders bewijzen. En om dan de kandidaat dezelfde dag nog af te wijzen is not done. Employer branding leeft niet bij veel van de toezichthouders, wie dat dan ook mogen …. los van het schenden van individuele vakvolwassenheid en het collectieve recruitmentimago.