Whitepaper over sociale media op de werkvloer

1

Sociale media op de werkvloer is een hot issue, dat steeds meer HR-professionals bezighoudt. Moeten netwerken afgesloten worden? Of moet het gebruik van sociale media juist gestimuleerd worden?

MyJobGroup.co.uk heeft in het Verenigd Koninkrijk 1.000 personen gevraagd naar hun ervaringen met sociale media op de werkvloer. Naar aanleiding van het onderzoek is een whitepaper (pdf) geschreven. Deze whitepaper is interessant leesvoer voor HR-professionals die sociale media inzetten bij recruitment, een social media beleid op hebben gesteld of zich zorgen maken over de gevolgen voor de productiviteit van medewerkers.

Om met deze laatste te beginnen: medewerkers vinden zelf dat hun productiviteit absoluut niet te lijden heeft onder het bezoeken van sociale netwerken. Slechts 10% van de ondervraagden geeft aan afgeleid te worden door sociale netwerken en daardoor minder productief te zijn. Daar staat een net iets kleinere groep tegenover die zegt juist productiever te worden door sociale media. De overgrote meerderheid geeft aan geen effecten te zien.
Volgens de onderzoekers is dit mogelijk mede het gevolg van het feit dat het bezoek van sociale netwerksites in plaats komt van (niet werkgerelateerd) e-mailen of telefoneren.

Een andere interessante vraag is of respondenten weet hebben van een social media beleid van hun werkgever. Maar liefst 70% geeft aan niet te weten of er een dergelijk beleid is, daarmee nog maar eens het belang van goede interne communicatie benadrukkend. Bijna 14% geeft aan dat er een degelijk beleid is, terwijl 16% aangeeft dat er geen beleid is met betrekking tot sociale media.
De onderzoekers stellen dat het aanspreken van medewerkers op hun social media-gedrag weinig nut heeft op het moment dat niet bekend is dat er een dergelijk beleid is.

De respondenten wordt ook op de man af gevraagd of ze zich negatief hebben uitgelaten over hun werkgever op sociale media. Gelukkig geeft 56% aan nooit negatief te zijn geweest over hun werkgever. Eén derde echter, geeft aan in meer of mindere mate zich negatief te hebben uitgelaten over hun broodheer.
De onderzoekers stellen dat er een verband is tussen zich negatief uitlaten over de werkgever en een lagere productiviteit door sociale netwerken. ‘De negatievelingen’ hebben een lagere moraal en zijn minder betrokken bij de werkgever.

Overigens vind ik het een gemiste kans dat niet gevraagd is of werknemers ook positief spreken over hun werkgever op sociale media. Een groot aantal ‘ambassadeurs’ is immers heel wat waard. Voor de werkgever én voor het employer brand.

Bekijk de 16 pagina’s tellende Whitepaper hier.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Cindy Neyndorff/NIOPS op

    Een interessant whitepaper voor iedere HR-professional, zou ik zeggen. Social media zijn onvermijdbaar. Zoals ook uit dit whitepaper blijkt is het zaak om (zo snel mogelijk) een duidelijk social media beleid te maken. Maar ook om gebruik van de social media te maken. Als de organisatie zelf een account/groep aanmaakt heeft ze enig zicht op wat bij de medewerkers leeft.
    Met behulp van verschillende tools kan de organisatie gemakkelijk monitoren wat er over de organisatie wordt gezegd op internet. Bijvoorbeeld socialmediacheck.nl is een uitstekende tool.