Wegwijzer in opleidingen springt over grenzen

0

Springest, voorheen Eduhub, timmert hard aan de weg. De online wegwijzer voor ‘alles op het gebied van leren’ introduceerde een aantal nieuwe tools voor HRM’ers en trok nieuwe investeerders aan om haar internationale groeiambities waar te maken.

Springest gebruikt het investeringsgeld om de groei in de rest van Europa te versnellen, met name in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Naar verwachting zal nog dit jaar ook de Russische markt bediend gaan worden.

Eduhub wordt Springest

Eind juli 2011 veranderde Eduhub haar naam in Springest vanwege de nieuwe, grotere missie. Niet langer ligt de focus alleen op het vergelijken van opleidingen, het bedrijf wil een ‘online wegwijzer voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling’ zijn. Springest zelf associeert de naam vooral met spring, oftewel: lente. Lente staat voor ontwikkeling, groei en tot bloei komen.
Ruben Timmerman, oprichter van Springest: ‘Het is onze missie om mensen te helpen groeien in zowel hun zakelijk als persoonlijke leven. Om nieuwe initiatieven aan te moedigen, het beste uit jezelf te halen en fris en open-minded de wereld in te kijken. Daar staat Springest voor.’

In-company leren

Primair richt Springest zich op de persoon die wil leren, binnen bedrijven spelen HR-afdelingen daar uiteraard een grote rol in. Timmerman: ‘HR-professionals zijn een belangrijke doelgroep voor Springest. Wij willen hen graag helpen hun medewerkers te helpen bij hun ontwikkeling. Een groot deel van het trainingsbudget van organisaties wordt uitgegeven aan in-company trainingen. Daarnaast horen we van opleiders dat maatwerk steeds belangrijker wordt. Dat komt omdat de vraagstukken vanuit organisaties steeds complexer worden en het budget steeds kleiner. Die twee aanleidingen pakken wij aan met Springest In-company.’ Via In-company kunnen HR-professionals een open vraag indienen, over een issue op de werkvloer, de doelgroep en wat zij moeten leren. Opleiders kunnen daarop reageren. ‘Een soort Marktplaats, maar dan andersom.’

Een andere trend binnen organisaties is dat medewerkers steeds vaker zelf hun weg willen zoeken op het gebied van leren en ontwikkeling. Bijvoorbeeld als er volgens de cao een persoonsgebonden opleidingsbudget beschikbaar is. De HR-manager levert hierdoor alleen wel wat controle in, want als iemand zelf een opleiding zoekt kan je de kwaliteit immers minder goed in de gaten houden. Timmerman: ‘Daarom hebben wij “Springest Go” ontwikkeld, een aanbod op maat geïntegreerd in het intranet van de organisatie. De HR-manager bepaalt het aanbod en medewerkers kunnen binnen dat aanbod zelf zoeken.’

Nieuwe investeerders voor Europese groei

Vorige maand werd bekend dat Marque Joosten en Ron Belt zijn toegetreden tot de groep investeerders in Springest. Joosten is oprichter van de eerste gratis internetprovider Freeler, huizensite Funda.nl en het nieuwe Auto.nl. Ron Belt is managing partner bij Bluemind, dat elk jaar verschillende overnames en investeringen in technologie- en andere bedrijven begeleidt. Eerder traden al Floris Rost van Tonningen, oprichter van Hyves, en Patrick Kerssemakers, oprichter van Fonq.nl toe. Springest gebruikt het investeringsgeld om de groei in de rest van Europa te versnellen, met name in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Nog in 2012 toetreding Russische markt

Springest is vorige maand in Duitsland gelanceerd en biedt daar 11.000 trainingen en 250 opleiders aan. De eerste reviews zijn inmiddels geplaatst. Eind 2011 nam Springest in Duitsland al de Advance Award voor beste startup in ontvangst. Voor dit jaar staat ook Rusland nog op de planning.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.