Wees opmerkelijk productief

1

Dit artikel draait om het principe om opmerkelijk te zijn, in plaats van productief.

Auteur Adam Singer is van mening dat je takenlijstje afwerken je niet (veel) verder brengt. Iets opmerkelijks doen zal je meer helpen dan alsmaar meegaan in de tredmolen.
 
Vergeet dus dat to do-lijstje. Dat gaat tegen je natuur in, maar is natuurlijk heel logisch. Je to do-lijstje afwerken heeft nog nooit een organisatie of persoon veranderd. Iemand die zich buiten de gebaande paden waagt is de katalysator voor verandering.
 
Opmerkelijk zijn is je eigen keuze. Er is geen excuus om het niet te zijn. Als buiten de bestaande protocollen om een klant zeer goed geholpen kan worden is dat toch alleen maar toe te juichen? Een medewerker die dat doet zou erkenning moeten krijgen. Niet toestemming, maar vergeving, zou de norm moeten zijn. Er zullen dingen fout gaan. Er zullen mislukkingen zijn. Maar daar wordt van geleerd.
 
Het is veilig, en daarom aanlokkelijk, om gewoon je ding te doen. Om geen risico’s te nemen. Maar het brengt de organisatie en jou als persoon niet (echt) verder.

Werk niet zomaar je lijstje af. Werk aan iets beters. Wees opmerkelijk.

Maar om het minder ‘eng’ te maken, heeft Adam Singer nog een tip: Wees niet alleen opmerkelijk, maar ook productief. Focus op de juiste zaken (al dan niet op je to do-lijstje) en doe daar opmerkelijke dingen mee. Daarmee koppel je productiviteit aan opmerkelijk zijn.
 
Het artikel, inclusief tip om het management team te overtuigen, is te vinden op het blog thefurturebuzz.com

Meer Mediascan »
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Richard Duinmayer op

    To-do lijstjes zullen nooit weggaan.

    Je taken opschrijven is namelijk het beste wat je kunt doen.

    Je hersenen zijn daar niet goed genoeg voor. Ze zijn ideaal voor uitvoeren maar slecht in onthouden en je helpen herinneren op het JUISTE moment.

    Als je het niet opschrijft in een gedegen systeem dan zitten je hersenen zelfs in de weg omdat ze je constant zullen herinneren aan die taken die nog gedaan moeten worden.

    Terugkomend op “eigen keuze”. Dit is natuurlijk een gewenste en misschien wel noodzakelijke eigenschap van werknemers. Dit kunnen bedrijven stimuleren door de principles van het bedrijf op te stellen. Je kunt het formuleren als, wij zijn op ons best als … En dit dan vaak te herhalen en ook hierop mensen aannemen.
    Zolang ze de doelstelling en principles in acht nemen, altijd, dan weten werknemers waar ze aan toe zijn en geeft het ze heel veel vrijheid tot het doen van zaken binnen de grenzen van het bedrijf.

    blog . duinmayer . nl