Wat te doen met medewerkertevredenheidsonderzoeken?

1

Veel organisaties verrichten een jaarlijks medewerkertevredenheidsonderzoek. Reikhalzend wordt naar de resultaten uitgezien. Maar dan? Wat is de volgende stap?

Vaak gaan organisaties over tot de orde van de dag. En volgend jaar is er weer gewoon een dergelijk  onderzoek. De resultaten zijn dan hetzelfde, of wellicht zelf verslechterd.

Wat moet er gebeuren met de uitkomsten van het medewerkertevredenheidsonderzoek? Cathy Missildine-Martin geeft zes tips:

  1. Communiceer zo snel mogelijk de resultaten van het onderzoek naar medewerkers. Geef vervolgens de medewerkers zo snel mogelijk een overzicht van acties die ondernomen worden naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek.
  2. Zorg ervoor dat je begrijpt welke vragen (categorieën) impact hebben op de tevredenheid van medewerkers. Als een onderzoek uit dertig of meer vragen bestaat moet je weten welke vragen tevredenheid beïnvloeden en welke niet. Een goede analyse zorgt voor deze informatie. Op basis hiervan kunnen prioriteiten gesteld worden en resources gealloceerd.
  3. Soms is het nodig om aanvullende informatie te vergaren. Zo kan bijvoorbeeld de interne communicatie slecht beoordeeld worden. Maar waar ligt dit aan? Daar zul je dieper in moeten duiken zodat de juiste acties ondernomen kunnen worden om dit punt te verbeteren.
  4. Actieplanning moet. Per afdeling moeten acties bepaald worden om verbeteringen tot stand te brengen. Managers moeten inzicht krijgen in hun eigen scores en een persoonlijk verbeterplan krijgen of maken.
  5. Spreek managers persoonlijk aan op resultaten. Als scores niet worden gekoppeld aan de prestaties van managers verandert er waarschijnlijk niets.
  6. Gebruik de data. Data over medewerktevredenheid zijn kostbaar. Tevreden medewerkers presteren beter en vertonen minder verloop. Door de data te analyseren en te koppelen met bijvoorbeeld data over verloop en productiviteit kun je problemen op afdelingen identificeren. Zo voorkom je mogelijk dat betrokken medewerkers of goed presenterende medewerkers de organisatie verlaten

Hoe dan ook, doe een medewerkertevredenheidsonderzoek niet om het onderzoeken. Doe iets met de uitkomsten en maak verwachtingen van medewerkers waar.

De tips zijn te vinden op het blog Profitability Through Human Capital.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. hey Darrender,
    misschien interessant artikel voor na je onderzoek mbt verzuim.

    Gr. Eef