Wat is een goede manager waard?

0

Verloop van medewerkers wordt regelmatig geweten aan het feit dat medewerkers niet goed overweg kunnen met of geen vertrouwen hebben in hun manager. Maar hoeveel is een goede manager nu echt waard?

In cijfers uitgedrukt

In een onderzoek van het Amerikaanse National Bureau of Economic Research wordt deze waarde becijferd. Uit het onderzoek blijkt dat het vervangen van een slecht presterende manager door een goed functionerende manager, in termen van productiviteit, ruwweg gelijk staat aan het toevoegen van een extra medewerker aan het team. Dit betekent volgens de onderzoekers dat een gemiddelde manager 1,75 keer zo productief is als een gemiddelde medewerker.

Volgens Jena McGregor, die dagelijks columns schrijft over leiderschap, is dat niet verrassend. “Iedereen weet dat een goede manager zijn of haar team beter laat presteren”. Het effect is echter nog nauwelijks bestudeerd in een ‘echte omgeving’.

De onderzoekers Edward Lazear, Kathryn Shaw en Christopher Stanton, afkomstig van de Stanford University en de University of Utah, vinden dat bestaand onderzoek op een te hoog abstractieniveau is uitgevoerd en niet ingaat op die belangrijke relatie tussen medewerkers en managers. In reeds uitgevoerd onderzoek wordt vooral gekeken naar de rol van de CEO of de directeur en niet naar lijnmanagers. “Er wordt vanzelfsprekend aangenomen dat managers belangrijk zijn. Maar het effect van managers op productiviteit en de omvang van dat effect zijn niet gedocumenteerd.”

Verbeteren output
De onderzoekers Lazear, Shaw en Stanton bestudeerden 24.000 medewerkers, die onder 1.940 verschillende managers vielen. Zij constateerden – niet verrassend  dat de kwaliteit van managers zeer wisselend is. Bovendien vonden zij dat de beste managers de output van hun medewerkers met 1,3 eenheden verbeterden ten opzichte van de slechtst presterende managers.

De bevindingen uit dit onderzoek zijn belangrijk voor organisaties, aldus McGregor. Er kan beter geïnvesteerd worden in het aannemen en ontwikkelen van goede managers dan in het aannemen van meer medewerkers.

En dan was er nog de bevinding dat het effect van goede managers groter is op goede medewerkers dan op slechter presterende medewerkers. Het heeft weinig zin om een slecht presterende medewerker, zoals nu nog vaak gebeurt, te koppelen aan een goede manager in de hoop dat deze medewerker beter wordt. Zeker als dat ook nog eens ten koste gaat van de aandacht voor goed presterende medewerkers.



Bron:

Washington Post

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.