Wat HR kan leren van Marketing

3

Marketeers maken veel gebruik van data om klanten te segmenteren en hen zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Waarom doet HR dat eigenlijk niet met medewerkers?

Deze prikkelende vraag is het uitgangspunt van het artikel van Cathy Missildine-Martin

Ze geeft vier redenen aan waarom ze denkt dat medewerkers niet worden gesegmenteerd, gebaseerd op haar eigen ervaringen:

  1. Er is altijd de gedachte: “We moeten iedereen gelijk behandelen”. Maar dat is juist niet de meest geschikte benadering. Iedere medewerker zit anders in elkaar. Heeft andere wensen en eisen. De één wil een hoger salaris. De ander meer vrije tijd.
  2. Het ontbreekt HR-professionals aan marketingvaardigheden. Ze hebben niet de vaardigheden om het personeelsbestand te segmenteren en op basis daarvan behoeften van medewerkers in te vullen.
  3. Er zijn organisaties die bij het werven van personeel een marketing- en brandingaanpak hebben. Echter, dat wordt dan weer niet voor het huidige personeel ingezet. Intern wordt er niet gedifferentieerd. Wordt bijvoorbeeld niet voor verschillende generaties een programma voor binding en behoud opgezet.
  4. HR ziet de voordelen van een dergelijke benadering niet in. In de marketing is de switch gemaakt van massamarketing naar gepersonaliseerde aanbiedingen. En dit werkt. We zijn meer geïnteresseerd in aanbiedingen die aansluiten op onze wensen en behoeften dan in algemene reclameboodschappen. HR zou bijvoorbeeld de insteek kunnen nemen dat de carrièrewensen van medewerkers belangrijk zijn en dat medewerkers deze in lijn willen brengen met de doelstellingen en strategie van de organisatie.

Cathy werkt vervolgens nog een voorbeeld uit voor het managen van verloop. 
 
Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Richard Vodd? op

    Niet zo heel nieuw, we geven les uit het boekje “uw medewerker wordt klant” waarin dit principe goed uit de doeken gedaan wordt.

  2. Het segmenteren van Talent is de voorwaarde voor succes bij het opzetten van strategische workforce planning. Het succes van swp hangt af van de kwaliteit van de segmentatie. Dat is niet alleen een marketing-begrip maar een nieuwe manier om de algemene HR effectiviteit te verhogen. Meer lezen? Het schitterende boek van John Boudreau, Beyond HR, heeft enkele jaren geleden de basis gelegd van het gesegmenteerd denken. HR moet afstappen van het principe ‘iederen gelijk’. Dat heeft nooit gewerkt en zal ook nooit werken. En bovendien, het is niet in belang van de organisatie-performance. Nieuwe mindset! Zulke artikelen helpen! Groet, Luk

  3. Ik sluit me aan bij Luk.
    Met nog een goed boek ben je er nog niet, het blijft moeilijk theorie te vertalen naar de praktijk. Dat blijkt wel uit deze trend, want naar mijn weten wordt dit nog niet veel gehanteerd binnen bedrijven.