Waarom we sociale media wel privé gebruiken, maar niet voor werk

0

Directies hebben hoge verwachtingen van interne sociale media die de productiviteit verhogen en die innovatie en betrokkenheid van medewerkers stimuleren. Het realiseren van de voordelen van interne samenwerkingstools blijkt echter een frustrerende bezigheid voor velen.

De tools geaccepteerd krijgen, ervoor zorgen dat medewerkers de tools gaan gebruiken, blijkt al een hele uitdaging. Echte veranderingen realiseren is nog veel moeilijker. Maar waarom is dat? En wat kun je eraan doen om de adoptie van deze tools te bevorderen, zodat de organisatie kan profiteren van al die voordelen?
Om de uitdagingen met betrekking tot sociale software binnen organisaties te begrijpen moet je volgens Tammy Erickson eerst kijken hoe je het in je privéleven gebruikt.

Als je Facebook, Twitter of LinkedIn gebruikt heb je deze ervaringen:

  • We worden meestal uitgenodigd door personen die we kennen en vertrouwen.
  • Er zijn specifieke dingen die we willen doen met anderen, zoals het delen van foto’s, op de hoogte blijven van nieuws of activiteiten of het bouwen van een personal brand.
  • We krijgen iets terug voor onze inspanningen: advies, praktische informatie, een netwerk om lief en leed mee te delen en support van te krijgen, et cetera.
  • We hebben (enige) controle over wie welke informatie ziet.
  • Het gebruik van netwerken is intuïtief. Er is geen uitgebreide training nodig om deze sociale media te kunnen gebruiken.
  • De functionaliteiten die deze netwerken bieden, bieden ondersteuning bij de dingen die we graag willen doen en worden bovendien regelmatig aangepast aan nieuwe omstandigheden of mogelijkheden.

Hoe anders is dat met de software binnen organisatie:

  • We worden vaak opgedragen het te gaan gebruiken, in plaats van dat we uitgenodigd worden door vrienden.
  • We hebben weinig aan wat de meerderheid van onze collega’s op het netwerk zet voor onze eigen werkzaamheden.
  • Alles wat je erop zet lijkt in een zwart gat te verdwijnen. Er komt geen reactie op het delen van informatie of een suggestie.
  • We hebben geen controle over wie wat ziet en wat ermee gebeurt.
  • Het netwerk ziet er onaantrekkelijk uit en er moet eerst een handboek geraadpleegd worden om te kunnen starten.
  • Het platform is generiek en we moeten work arounds verzinnen om de dingen te doen die we echt graag zouden willen doen.

Dit zijn grote verschillen die precies aangeven wat de moeilijkheid is met de adoptie van corporate sociale media.
En er gaat nog meer mis. De meeste bedrijven denken niet vantevoren na over het doel van de sociale (samenwerkings-)software. De software is niet aangepast aan werkprocessen. Bovendien wordt deze software geïntroduceerd in organisaties met oude organisatiemodellen, waarin functionele en afdelingsgrenzen, (nog) een grote rol spelen. Tot slot denken managers dat medewerkers het wel gaan gebruiken omdat zij hen opdragen dat te doen.

Bovenstaande praktijken leiden tot mislukkingen.

Ondanks deze uitdagingen verwacht Tammy Erickson dat het gebruik van deze software en systemen verder zal groeien. Indien juist ingezet zal deze sociale software een positieve impact hebben op de productiviteit van de organisatie.
Om er als organisatie zeker van te zijn dat je profiteert van de voordelen van deze sociale software, zul je ervoor moeten zorgen dat deze software dezelfde karakteristieken heeft als de sociale media die we privé gebruiken.

Zorg voor:

  1. Strategie: met smart-doelstellingen.
  2. Technologie: zodanig ontworpen en ingericht dat het aansluit bij het gedrag van de gebruiker.
  3. Organisatie: zodanig ingericht dat samenwerking bevorderd wordt en werkprocessen aansluiten.
  4. Persoonlijke betrokkenheid: medewerkers moeten de meerwaarde ervan inzien en het makkelijk kunnen gebruiken.

De beschrijving van de lange weg tot adoptie van sociale software in organisaties is te vinden op het Harvard Business Review-blog

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.