Waarom kwetsbaarheid het populairst is op een zakenuniversiteit

0

Op de beste zakenuniversiteit van Amerika, Stanford University, wordt sinds kort een nieuw vak gegeven waarin alleen maar gepraat wordt over interpersoonlijke relaties. In de wandelgangen heet het vak “Touchy-Feely”, en het bijzonderste is: de les zit áltijd vol, meer dan 90 procent van de studenten schrijft zich in.

Op een opleiding tot psycholoog of maatschappelijk werker zou je het nog wel verwachten, een vak om je interpersoonlijke relaties te verbeteren, maar niet in de eerste plaats op een zakenuniversiteit. En dan ook nog eens op een onverdachte manier. Je leert er niet over beïnvloeden (anderen zo sturen dat ze doen wat jij wil), maar hier zijn emoties en kwetsbaarheid de sleutel tot succes.

Waarom eigenlijk?

De gedachte achter de cursus is dat succesvolle ondernemers de hele dag bezig zijn met het voeren van moeilijke gesprekkken. Met skeptische investeerders, zakenpartners, moeilijke klanten, werknemers en zelfs familieleden. In al die situaties is het van het grootste belang dat je conflict op een goede manier op kunt lossen, dat wil zeggen: met een positieve uitkomst voor iedereen én met een intacte relatie op ’t eind. De vaardigheid om dit soort gesprekken effectief te voeren is noodzakelijk om thuis en op de zaak succesvol te zijn, is de gedachte.

Elke student die de cursus heeft gedaan, noemt dit relatievak één van de moeilijkste vakken op de universiteit. Maar ook zeggen ze dat het een enorme motor was voor persoonlijke groei, en dat het hen écht heeft klaargemaakt voor zowel het ondernemerschap als het huwelijk.

Hier vertelt Tom Gimbel, oprichter van LaSalle Network, waarom het voor ondernemers zo belangrijk is om persoonlijke relaties aan te kunnen knopen met mensen op een persoonlijk niveau.

Kwetsbaar

In de vakkengids staat: ‘This course is very involving and, at times, can be quite emotional.’ Studenten worden dan ook niet beloond voor het lezen van boeken of maken van verslagen, maar door zich eerlijk en kwetsbaar op te stellen.

In de klassen richt men zich uitsluitend op het bouwen van interpersoonlijke relaties, communicatie, zelfbewustzijn en het geven en krijgen van feedback. Studenten zeggen dat er regelmatig huilbuien zijn, verhitte discussies gevoerd worden en pijnlijke confrontaties plaatsvinden.

De populariteit kan onder meer verklaard worden doordat algemene maar belangrijke vragen aan bod komen: Hoe kom ik op anderen over? Hoe kan ik effectiever communiceren? En: hoe vertel ik anderen wat ik over hén denk?

Feedback

Een van de moeilijkste onderdelen is het geven van onmiddellijke feedback. Als iemand iets zegt wat je irriteert, of wat ertoe leidt dat je minder positief over hem denkt, dan wordt van je verwacht dat je dat  onmiddellijk  in de les benoemt. Daar leert zowel de gever, als de ontvanger iets van, al is het niet altijd even makkelijk.

Veilige omgeving

Per groep van 12 studenten zijn er 2 begeleiders die gespecialiseerd zijn in groepsdynamiek. Zij zorgen voor een veilige omgeving  sommigen zeggen zelfs een heilige omgeving.

Elke student moet van tevoren strikte geheimhouding beloven: niks van wat er besproken wordt mag ooit naar buiten komen. Alleen in die veiligheid kunnen mensen onomwonden eerlijk tegen elkaar zijn. En het bijzondere is dat je cijfer wordt gebaseerd op je bereidheid om eerlijk, open en kwetsbaar te zijn.

Bron: INC

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.