Waarom HR op de Gouden Gids lijkt

0

Weten medewerkers wat ze met HR-beleid aan moeten? Of kijken ze er, net als naar de Gouden Gids, niet naar om?

Auteur Michael VanDervort maakt zich kwaad over alle reclame-uitingen die hij in de brievenbus en onder de ruitenwissers van zijn auto krijgt. Het irriteert hem dat hij allerlei ‘aanbiedingen’ krijgt waar hij niet om gevraagd heeft. Hij gooit al het reclamemateriaal onmiddellijk ongelezen weg. Hetzelfde geldt voor de Gouden Gids. Hij weet niet wat hij eraan heeft en wat hij ermee moet doen. Het dikke boekwerk verdwijnt ongelezen in de papierbak.
 
Michael ziet een parallel tussen de HR-afdeling en de Gouden Gids. HR-professionals denken dat ze goed bezig zijn. Denken dat het nuttig is wat zij opleveren. Daar worden ze immers ook voor betaald.

Maar als een medewerker dan iets van HR in handen krijgt weet hij of zij niet waar het vandaan komt, waarom ze het nodig hebben en wat ze er precies mee moeten doen. Vaak betekent dit dat een medewerker ‘het weggooit’ en overgaat tot de orde van de dag.

Een medewerker (een klant) moet krijgen wat hij of zij wil. Hierbij enkele tips voor HR-afdelingen om dit te bewerkstelligen.

  1. Geef je klanten eens vaker wat ze willen in plaats van wat jij denkt dat ze nodig hebben!
  2. Vertel hen wat je ze geeft
  3. Vertel hen waarom je ze dit geeft
  4. Vertel je klanten (collega’s) wat ze ermee moeten doen
  5. Vertel collega’s wat de waarde is van hetgeen ze krijgen. Vertel hen “What’s in this for me?”
  6. Beoordeel de communicatiekanalen die je gebruikt. Bereik je zo je collega’s?
  7. Bekijk ‘de vuilnis’ om te zien wat er weggegooid wordt. Ga na waarom iets weggegooid wordt en leer daarvan.

Het artikel is te vinden op het blog The Human Race Horses

Meer Mediascan » 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.