Vraag naar coaching groeit fors

3

De vraag naar coaching neemt toe, met maar liefst 28%. De groei is zichtbaar in alle sectoren en beroepsgroepen, zowel bij werknemers in loondienst als bij vrijberoepsbeoefenaars en zelfstandig ondernemers.

Dat zag Resilians, een bedrijf dat coachtrajecten aanbiedt.

Vitaliteit en veerkracht
Er zijn een aantal redenen voor de groeiende populariteit van coaching. Michiel Mast, directeur van Resilians: “Als je lekker in je vel zit, merk je dat ook in je werk. Het besef dat vitaliteit en veerkracht invloed hebben op werkprestaties dringt steeds meer door. En het verbeteren van werkprestaties heeft een preventief effect. Ook groeit het inzicht dat je zelf invloed hebt op je eigen vitaliteit en veerkracht. Een groeiend aantal mensen wil leren hoe zich te ontwikkelen en te versterken. Steeds meer mensen hebben behoefte aan meer regie over zichzelf en aan meer energie. Waar voorheen nog wel eens gedacht werd dat je een coach benadert als er iets ‘mis’ is, ervaren steeds meer mensen de luxe van een coach die over je schouder mee kijkt naar wat je wilt bereiken en naar hoe je dat daadwerkelijk kunt gaan realiseren. De coach kan daarbij gedachten scherpen en uitnodigen om voorbij blinde vlekken te kijken.”

Lees ook: ‘Europees bedrijfsleven zet extra in op coaching

Bron: Resilians

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Donald van Reeven op

    De aangegeven redenen voor de groeiende populariteit van coaching zijn herkenbaar. Inderdaad seipelt het besef door dat ‘lekker in je vel zitten’ en ‘jezelf zijn’ sterk bijdraagt aan performance. Maar ik vermoed dat de echte reden voor toename van coaching is gelegen in de toenemende complexiteit, afgenomen regelruimte en werkdruk binnen organisaties. En dit allemaal ook nog combineren met een evenzo veeleisend privé, sociaal- en gezinsleven. Gooi hier nog een bovenop de uitgekiende media- en reclamestragegieen: perfectie is de norm. Toch minimaal een passie in je leven, zo jong zijn als je je voelt en ga maar door. Je hebt je succes en maakbaarheid in eigen hand, falen is geen optie. Kortom de moderne maatschappij met een complexe brei aan verwachtingen. En ja, dan is het wel heel fijn om eens met een coach je rolopvattingen en rolverwachtingen af te stemmen. Het in balans brengen van je binnen en buitenwereld, relativeren en je koers te vinden in zaken die echt bij je passen. En dan sluit ik me weer aan bij de schrijver: regie over jezelf.

  2. Ton Westphal op

    Donald heeft helemaal gelijk. Heldere typering van wat er aan de hand is, en wat we elkaar in deze maatschappij aandoen. Actie en reactie, dat laatste bijvoorbeeld door het inhuren van een coach. Maar ga eens terug naar die actie, en naar wat echt belangrijk voor je is. Misschien heb je dan wel meer aan jezelf en een levensgrote spiegel (te koop bij IKEA), dan aan een coach. Dat is in ieder geval ook duurzamer. Er zijn zeven belangrijke zaken in het leven; de meeste jonge carrièremakers beperken zich tot twee, en soms zelfs slechts één. Dan mis je dus (heel erg) balans, en daar is niets ‘zweverigs’ mee gezegd…

  3. Wilga Janssen op

    Ik zie bij ons bureau het aantal coachvragen ook toenemen, zowel vanuit werkgevers als vanuit werknemers. Het soort vragen is veel diverser dan vijf jaar geleden. Je zou dus ook kunnen zeggen dat coachen veel meer ingeburgerd raakt en daarmee ook voor meer type vraagstukken ingezet wordt. Ook zie ik dat LG en medewerkers taken krijgen (en op zich nemen) die voorheen bij HR of externen lagen. Om die nieuwe taken goed te doen zoeken ze extern een mentor/coach op dat onderwerp.