Verwachtingen overtreffen zorgt niet voor meer waardering

0

Lever jij je werk altijd ruim voor de deadline aan en overtref je daarmee de verwachting van je collega’s, baas of klanten? Dat levert je niet meer waardering op, schrijft NRC op basis van recent onderzoek dat is gepubliceerd in het blad Social Psychological and Personality Science.

Gedragswetenschapper Ayelet Gneezy en bedrijfswetenschapper Nicholas Epley onderzochten hoe er werd gereageerd op het nakomen van beloften. Wie iets belooft en dat niet nakomt, kan rekenen op veel ergernis. Wie beloftes wel nakomt krijgt net zo veel waardering als degene die de belofte overtreft.

Volgens Gneezy en Epley verwachten mensen bij een belofte dat die wordt nageleefd, niets meer en niets minder. Vandaar dat er niet erg enthousiast wordt gereageerd als je iets bijvoorbeeld sneller aflevert dan verwacht.

Belofte maakt schuld?
Wanneer er niets wordt beloofd, maar er wel een verwachting is, dan raken mensen veel enthousiaster wanneer die verwachtingen worden overtroffen.

Wanneer je een uitkomst kan garanderen dan maak mensen het gelukkigst wanneer je ze dat belooft, aldus Epley. Maar als je niet zeker weet of het lukt, of wanneer je denkt de verwachtingen te kunnen overtreffen, kun je misschien beter niets beloven en je baas of klant verrassen.


Bron:
NRC

Lees meer over:

Over Auteur