Vertrouw me, ik ben van HR

0

Stafafdelingen, zoals HR, hebben vaak moeite met het winnen van het vertrouwen van de medewerkers van de organisatie. Vaak komt dit omdat de HR-afdeling ‘een andere taal’ spreekt dan de medewerkers.

Het schort bij de HR-afdeling vooral aan geloofwaardigheid en een te grote focus op zichzelf. De HR-afdeling kan werken aan het verkrijgen van respect en het winnen van het vertrouwen van collega’s door aan deze twee punten aandacht te besteden:

  1. Het verbeteren van de geloofwaardigheid:  het gaat niet om diploma’s. Het gaat om de vaardigheid HR-kennis door te vertalen naar de specifieke situatie van een collega. En dan natuurlijk in voor iedereen begrijpelijke taal. Gooi dus niet met wetenschappelijke termen. Verwijs niet steeds naar de laatste wetenschappelijke inzichten. Pas ze toe!
  2. Zelf-oriëntatie: Vrijwel iedereen wordt geloofwaardiger door minder zelf-oriëntatie. Medewerkers zien HR vaak als zeurderig en procedureel. Erg intern gericht dus, zonder naar de noden van medewerkers te kijken.  De oplossing is echt naar de behoeften van ‘de klant’ kijken. Wat zijn de voordelen voor hem of haar? Natuurlijk moet je je kennis en vaardigheden niet verloochenen. Maar start eens met luisteren naar de medewerker, je verplaatsen in zijn of haar situatie. Probeer eerst het probleem te begrijpen. Stel open vragen.

Het lijken zulke voor de hand liggende zaken. En toch gaat het nog zo vaak fout. Het begint met het besef dat het beter kan…

Het hele artikel, waarin ook andere stafafdelingen aan de orde komen is hier te lezen. 
 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.