Vermorzel arbeidsmarktconcurrentie met een recruitment marketing campagne

0

Een consumentencampagne als inspiratiebron voor een wervingscampagne.

Mandy Cornish schrijft regelmatig over hoe campagnes voor consumentenproducten als voorbeeld kunnen dienen voor arbeidsmarktcommunicatie. Maar, zo stelt ze, het is belangrijk om vast te stellen dat recruitmentcampagnes iets conservatiever ingestoken moeten worden dan consumentencampagnes. Omdat het product uiteindelijk een baan is moeten organisaties werken met een concept dat bij hun organisatiecultuur past. Dat hoeft overigens helemaal niet saai te zijn.

Het is zaak om de ‘sweet spot’ te vinden tussen bizar en saai. De campagne moet passen bij het merk, aansluiten bij recruitmentdoelstellingen en tegelijkertijd effectief zijn. Het ultieme voorbeeld van een dergelijke campagne is de Will It Blend campagne van Blendtec. Het eigen Will It Blend YouTube kanaal heeft 440.000 abonnees.

Blendtec begon 5 jaar geleden deze campagne met een budget van 50 dollar. Het kanaal telt momenteel 116 grappige video’s waarin CEO Tom Dickson van alles in een mixer (blender) stopt. Van een iPhone en iPad tot golfballen en Vuvuzela’s. De video’s, in totaal ruim 180 miljoen keer bekeken, laten op effectieve wijze zien dat de mixer haar werk uitstekend doet. Blentec vermorzelt de concurrentie. De verkopen gingen in 2008 met 500% omhoog en in 2009 zelfs met 700%.

Blentec was niet bang om outside de box te denken. Toch blijven deze video’s relevant voor het merk en de producten die verkocht worden. Natuurlijk zijn het grappige filmpjes, of je nu geïnteresseerd bent in een nieuwe mixer of niet. Maar ze tonen ook de goede kwaliteit van het product aan diegenen die wel actief op zoek zijn naar een goede mixer.

Voor een recruitment marketeer is dit een belangrijke les. Het is belangrijk om talent te prikkelen, zonder af te wijken van de cultuur en de visie en missie van de organisatie. Volg het voorbeeld van Blendtec en focus je op een specifiek kenmerk van de organisatie. Breng dat op een onderscheidende manier onder de aandacht van de relevante doelgroep. Op deze wijze trek je talenten die geïnteresseerd zijn in de organisatie om de juiste reden(en).

Dit voorbeeld hoe effectief de aandacht te trekken van de juiste talenten is te vinden op het blog Talentminded.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.