Verhoog de productiviteit met sociale media

2

Een toenemend aantal organisaties praat over de voordelen van nieuwe media en internettoepassingen. Maar het aantal organisaties dat deze gebruikt om de resultaten daadwerkelijk te verbeteren is nog beperkt.

Unisys, een 138 jaar oude technologieonderneming, heeft op snelle wijze “sociaal” onderdeel van haar cultuur gemaakt. Hoe heeft Unisys dit gedaan en hoe gebruikt zij moderne tools om flexibeler te worden en kennisdeling en de snelheid van innovatie te bevorderen?

Veel organisaties willen open en transparant worden en samenwerking bevorderen. In realiteit is de cultuur van die organisaties vaak gesloten. De CEO van Unisys heeft dit opgelost door het goede voorbeeld te geven, door te “leaden by example”. Hij begon als een van eersten met het communiceren met medewerkers via sociale tools en werd al snel een rolmodel voor zijn medewerkers en managers.

Het was ook de aanzet tot het lanceren van Inside Unysis, een intern sociaal netwerk. De CEO begon met bloggen en al snel moedigden managers hun medewerkers aan hetzelfde te doen. Medewerkers krijgen automatisch bericht dat er nieuwe blogbijdragen zijn. Op het interne netwerk wordt tevens heel veel informatie gedeeld, bijvoorbeeld over zakelijke successen en mislukkingen.

Het creëren en onderhouden van dit interne netwerk is niet de verantwoordelijkheid van slechts een afdeling. Alle afdelingen denken mee over hoe dit instrument ingezet kan worden voor het succes van de organisatie en het verbeteren van de productiviteit van medewerkers. Doordat iedereen betrokken is, is er draagvlak en wordt gedeeld succes gevierd.

Om echt nuttig te zijn moeten sociale media het dagelijkse werk van medewerkers verbeteren. Volgens een recent rapport spenderen kenniswerkers dagelijks tussen de 15% en 35% van hun tijd aan het zoeken van de juiste informatie. Unisys heeft dit bij het ontwerpen van het systeem “My Site” in gedachten gehouden. Met dit systeem kunnen medewerkers hun eigen portfolio opbouwen en delen met hun interne netwerk. Een extra toepassing maakt het mogelijk snel experts te identificeren. Medewerkers geven zelf aan op welk gebied zij kundig zijn en welke vaardigheden en kennis zij hebben. In 18 maanden tijd hebben 15.000 van de 23.000 medewerkers een professioneel profiel opgebouwd, waarin zij aangeven op welke gebieden zij met collega’s willen samenwerken.

Unisys heeft in eerste instantie vooral innovators en early adopters gevraagd om het medium te gaan gebruiken. De andere medewerkers volg(d)en vanzelf als zij de voordelen van het sociale netwerk zien en ervaren.

De vaardigheid om met sociale media te kunnen omgaan wordt een noodzakelijke vaardigheid voor iedere medewerker, bij welke organisatie ook werkzaam. Unisys erkent dit en heeft omgaan met sociale media in al haar medewerkerstrainingen verwerkt. Uiteraard begint dit al bij het inwerkpprogramma van nieuwe medewerkers. Deelname aan deze trainingen is verplicht en jaarlijks zijn er opfriscursussen.

Als sociale media op juiste wijze worden ingezet kan dit het verlies van kennis en inefficiëntie indammen. Om echt gebruik te kunnen maken van de kracht van sociale media is het noodzakelijk om de volgende acht succesfactoren op orde te hebben:

  1. Strategie: Verzeker je ervan dat er draagvlak is en dat senior management een voorbeeldrol vervult.
  2. Alignment: Verkrijg betrokkenheid van stakeholders.
  3. Technologie: Bepaal de juiste mix van middelen en technieken.
  4. Pilot: Identificeer groepen die snel voordeel zullen hebben van het systeem. Laat hen als eerste participeren en hun successen delen.
  5. Bestuur: Bepaal richtlijnen voor goed bestuur.
  6. Communicatie: Ontwikkel een communicatieplan.
  7. Metrics: Identificeer business metrics, zoals het verhogen van de innovatiesnelheid of de snelheid waarmee nieuwe klanten worden binnengehaald.
  8. Implementatie: Ontwerp processen voor de implementatie van nieuwe kennis en vaardigheden die nodig zijn voor succes. Bijvoorbeeld omgaan met sociale media.

Als het programma eenmaal loopt, besteedt dan veel aandacht aan successen om de productiviteit te verhogen.

Deze Unisys-voorbeeldcase, inclusief de acht succesfactoren, wordt door Jeanne C. Meister beschreven op het blog hbr.org.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Marloes Prins op

    Social Media blijkt behalve populair ook een uitstekende tool voor marketing en productiviteitsverhoging! Wel deskundig inzetten om ook doemdenkers mee te krijgen!

    Marloes Prins
    GOAL trainingen

  2. Jacques Bakx op

    Als je start met social media in je organisatie maak projectteams waarin mensen zitten met kennis van social media en mensen met veel kennis van de praktijk. laat ze elkaar helpen, begrijpen en besmetten.

    Jacques Bakx
    LeadBuilders