Vergissen is menselijk

0

Fouten zorgen juist voor persoonlijke groei en groei van de organisatie.

Iedereen maakt fouten. Dat betekent niet meteen dat carrières voor eeuwig geschaad zijn. Sterker nog, fouten dragen juist bij aan de persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van de organisatie.
Echter, velen reageren overdreven op fouten. De negatieve gevolgen lijken veel groter dan de positieve gevolgen. Gevolg is dat mensen hun fouten proberen te verdoezelen of anderen de schuld geven. Zeer contraproductief.

Wat moeten mensen die fouten maken wel doen?

  • Geef de fout toe. Wees open en eerlijk over de fout. Accepteer verantwoordelijkheid. Ga niet in het defensief. Blijf actie-georiënteerd en toekomstgericht. Hoe ga je een en ander herstellen of rechtzetten?
  • Verander gewoontes. Door aan te tonen dat je nu ander gedrag vertoont geef je aan collega’s en managers aan dat ook in de toekomst taken aan jou toevertrouwd zijn. Laat dus zien dat je geleerd hebt van de fout en dat je het voortaan anders doet.
  • Vertrouw op je netwerk. Vraag je netwerk om advies over hoe de vergissing recht te zetten. Laat hen jouw gedrag evalueren. Ze komen waarschijnlijk met nieuwe perspectieven en waardevol advies.
  • Ga weer aan de slag. Soms is het moeilijk weer op het juiste spoor te geraken. Om vertouwen te winnen. Door weer aan de slag te gaan, te experimenteren en je op de toekomst te richten, komt het zelfvertrouwen terug. Bovendien ziet jouw omgeving je veerkracht en doorzettingsvermogen.

Voor een uitgebreidere beschrijving van de do’s en don’ts en een tweetal verhelderende case-studies, lees verder op het blog van Harvard.

Meer Mediascan »

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer