Verbeteringen voor de werkenbijsite in 2014

0

Volgens Larry Engel is het bezoek aan veel carrière- en werkenbijsites als gevolg van de wijzigingen door Google de afgelopen maanden gedaald. Voor recruiters, die de beste medewerkers willen werven, is dit natuurlijk slecht nieuws. Vijf tips voor het verbeteren van de site.

In 2013 heeft Google vele wijzigingen doorgevoerd in de wijze waarop websites worden beoordeeld en gepresenteerd in zoekresultaten. Google voert deze wijzigingen door om de beste en meest relevante websites te presenteren aan personen die via Google een zoekopdracht doen.

Uiteraard blijft het belangrijk dat de site technisch in orde is. Echter, er moet nu met veel meer zaken rekening gehouden worden. Een werkenbijsite moet geoptimaliseerd worden. Het ‘Zwitsers zakmes’, met haar vele mogelijkheden, dient als voorbeeld. Dit mes helpt je bij het oplossen van honderden problemen. Het multi-gebruiksmogelijkheden concept van dit mes is, aldus Engel, exact de wijze waarop je moet kijken naar de werkenbijsite en de content op deze site. De content moet prikkelend zijn en aansluiten bij hetgeen waarnaar (potentiële) werkzoekenden op zoek zijn.

5 tips voor het verbeteren van de werkenbij-site:

1. Zorg voor bruikbare, waardevolle informatie
Boven alles moet de content nuttig, uniek en actueel zijn. Dat betekent dat content op pagina’s regelmatig ververst of aangevuld moet worden. De tekst moet aansluiten bij hetgeen waarnaar de websitebezoeker op zoek is. Dat betekent goed kijken naar de doelgroep die je website bezoekt en aparte pagina’s maken voor specifieke doelgroepen. Een goede indicator voor de kwaliteit van de content is het aantal keer dat een pagina door bezoekers op social media wordt gedeeld.

2. Beantwoord vragen van je websitebezoekers
Iedere potentiële sollicitant heeft vragen. Ga na wat de meest voorkomende vragen zijn en pas daarop teksten (content) aan. Monitor wat sollicitanten via sociale kanalen en tijdens sollicitatiegesprekken vragen.  Welke vragen spelen er? Waarin zijn zij geïnteresseerd? Schrijf vervolgens teksten waarin deze vragen en onderwerpen worden geadresseerd.

3. Voeg handige links toe
Sommige bezoekers willen gewoon alleen vacatures zien. Zorg er dus voor dat deze optie duidelijk zichtbaar is opgenomen op de pagina. Andere bezoekers zijn wellicht geïnteresseerd in de cultuur van de organisatie, hebben vragen over arbeidsvoorwaarden of zijn op zoek naar de toepasselijke cao. Vraag je dus af waar websitebezoekers behoefte aan hebben en neem links op naar andere nuttige pagina’s of websites. Dit zorgt ervoor dat (potentiële) sollicitanten de website regelmatig blijven bezoeken.

4. Ga in gesprek met websitebezoekers
Het is niet meer voldoende om content op een website te plaatsen. Websitebezoekers hebben hogere verwachtingen dan ooit. Zij willen in gesprek kunnen gaan met de organisatie. Neem dus links op naar social mediakanalen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Ook door een blog, waarop regelmatig wordt gepubliceerd, zorg je ervoor dat websitebezoekers betrokken blijven en regelmatig terugkeren. Moedig reacties van bezoekers aan en reageer daar (weer) op.

5. Open deur-beleid
Larry Engel geeft het voorbeeld van een zorginstelling met moeilijk vervulbare vacatures. Deze instelling biedt op de site nu de mogelijkheid om live te chatten met een recruiter. Vragen van sollicitanten worden nu onmiddellijk beantwoord en sollicitanten kunnen direct in procedure worden genomen.

Dit zijn dus allemaal nuttige toevoegingen die de ervaring van je websitebezoekers verbetert. En ook Google zal daar positief op reageren en je een hogere positie in de zoekresultaten geven. Deze tips om van je werkenbijsite een Zwitsers zakmes te maken zijn te vinden op de site ERE.net.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.