Verbeter de personeelswerving in 12 simpele stappen

0

John Sullivan geeft 12 tips om de resultaten van de wervingsinspanningen  dramatisch te verbeteren . Het gaat om zogenoemd ‘laaghangend fruit’, acties die met weinig geld en moeite geïmplementeerd kunnen worden.

John Sullivan heeft honderden organisaties geadviseerd over hun wervingsstrategie. Op basis van zijn ervaringen komt hij tot 12 tips, gecategoriseerd naar fase in het recruitmentproces, om snel resultaten te boeken.

Het aantrekken van talent

  1. Schrijf een aantrekkelijke vacaturetekst. Gebruik geen teksten van jaren terug. Beschrijf nu eens de echt aantrekkelijke punten van de functie. Maak potentiële sollicitanten duidelijk hoe zij de toekomst van de organisatie gaan beïnvloeden. Vergelijk de vacaturetekst ook met die van de (arbeidsmarkt-)concurrent.  Is de tekst onderscheidend?
  2. Moedig referral recruitment, het via het eigen netwerk werven van personeel, aan. Via sociale media wordt dit steeds makkelijker gemaakt. Kandidaten die binnenkomen via het eigen personeel zijn kwalitatief beter en blijven langer. Uiteraard zijn medewerkers geen recruiters. Train hen dus daarin. Zet een referral recruitment-programma op. 
  3. Vraag kandidaten terug. Maak contact met kandidaten die vrijwillig uit het recruitmentproces zijn gestapt, die een aanbod hebben geweigerd of die op het laatste moment zijn afgevallen. Tijden veranderen, evenals meningen. Kijk ook naar ex-medewerkers. Wellicht willen ze terugkeren?
  4. Vraag nieuwe medewerkers om referrals. Zij hebben misschien topkandidaten in hun netwerk.
  5. Richt je op vernieuwers. Benadruk in je wervingsuitingen dat je op zoek bent naar vernieuwers. Vernieuwers dragen meer bij aan de winstgevendheid van een organisatie dan harde werkers. Kijk vervolgens goed naar het screeningproces. Is dit niet te rigide? Worden niet juist die vernieuwers uitgeselecteerd?

    Het beoordelen van talent

  6.  Gebruik echte organisatieproblemen in het sollicitatiegesprek. Welke problemen gaan kandidaten tegenkomen als ze bij deze organisatie komen werken? Hoe lossen ze deze op?
  7.  Wees flexibel bij het inplannen van sollicitatiegesprekken. Het is niet voor iedereen altijd mogelijk om onder werktijd een sollicitatiegesprek te plannen zonder hun huidige baan ‘in gevaar te brengen’. Wellicht is ’s avonds of in het weekend een optie of brengt een video-interview (bijvoorbeeld via Skype) uitkomst.

    Talent binnenhalen

  8.  Vraag kandidaten waar ze op letten bij het accepteren van een baan. Vraag hen ook waar ze absoluut op zouden afknappen. Uiteraard wordt in het uiteindelijke aanbod rekening gehouden met de antwoorden op deze vragen.
  9.  Gebruik mobiele applicaties. Het draait allemaal om effectieve communicatie. Hoe blijf en kom je in contact met talenten? Bekwaam je in het gebruik en de inzet van onder andere sms, Twitter en sociale netwerken.
  10.  Help managers bij het verkopen van de organisatie. Zij hebben vaak moeite met ‘het verkopen’ van de organisatie aan de sollicitant. Vraag eerst aan het toptalent wat jouw organisatie op positieve wijze onderscheid van andere organisaties. Geef de resulterende lijst aan managers.

    Divers

  11.  Verminder bestedingen aan wervingsacties die weinig opleveren. Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Meet wat de verschillende wervingskanalen opleveren. Geef geen of minder geld uit aan kanalen die minder effectief zijn.
  12.  Werk aan het behouden van waardevolle medewerkers. Werving is helemaal niet nodig als je het verloop beperkt. Bepaal welke medewerkers zorgen voor toegevoegde waarde en hoe groot de kans is dat zij weggaan. Ga met hun managers in gesprek om erachter te komen hoe de functie van deze medewerkers (nog) aantrekkelijker gemaakt kan worden. Zorg dat er voor iedere medewerker een tailor made behoud-plan is.
    Het verbeteren van het recruitmentproces hoeft dus helemaal niet veel geld te kosten. Veelal kan met wat simpele aanpassingen het rendement van recruitment aanzienlijk verbeterd worden

    Lees de bijdrage van Dr. John Sullivan op ERE.net.

 Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.