Vele mogelijkheden met Sociale Media

1

Het veelbesproken Twitter, LinkedIn, Hyves, Zoover.nl en Kieskeurig.nl zijn allemaal voorbeelden van sociale media. En het mag ondertussen duidelijk zijn, sociale media spelen een steeds belangrijkere rol in het dagelijkse leven. Relaties worden online opgebouwd en onderhouden. Informatie wordt gedeeld. Meningen en opinies gevormd en aangescherpt. Consumenten vertrouwen steeds vaker op de mening van ‘vreemden’ om een aankoopbeslissing te onderbouwen. En ook voor de werving van nieuwe medewerkers worden sociale media ingezet. Zo zocht de Politie via YouTube een persvoorlichter en wordt LinkedIn steeds vaker als alternatieve cv-database beschouwd.

Tijd dus om de belangrijkste sociale media eens op een rij te zetten en het nut en de implicaties voor het HR-vak aan te geven. Het gaat om miljoenen sites die onmogelijk allemaal besproken kunnen worden. Daarom een selectie met duidelijke ‘winnaars’. Twitter en LinkedIn laat ik even buiten beschouwing, omdat deze sites eerder al besproken zijn in deze rubriek.

YouTube

YouTube kan in dit rijtje niet ontbreken. Op deze videowebsite wordt iedere minuut 13 uur aan video geüpload. Sommige organisaties of personen hebben zelfs hun eigen kanaal. Van het Vaticaan en Disney tot het Ministerie van Defensie en het Nederlands Fotomuseum, allemaal hebben ze een eigen stukje YouTube, waarop videobeelden worden geplaatst. Ook voor HR-professionals kan YouTube zeer nuttig zijn:   

  • Up-to-date blijven. Vele vakgenoten en onderwijsinstellingen plaatsen video’s van optredens en interviews. Zo interviewt Harvard Business Publishing regelmatig wetenschappelijke grootheden, ook op het gebied van HRM. Zelfs de MKBservicedesk heeft een eigen YouTube-kanaal waar bijvoorbeeld vragen over personeel beantwoord worden.
  • Voorbeelden en ijsbrekers. Voor open dagen, medewerkersbijeenkomsten, de presentatie van de jaarcijfers, uitleg over het nieuwe functiewaarderingssysteem, MT-meeting, voor iedere gelegenheid zijn er leuke, boeiende of inspirerende video’s.
  • Recruitment en employer branding. Door video’s over bijvoorbeeld bedrijfsfeesten en – evenementen te posten kunnen potentiële sollicitanten een beeld krijgen van de sfeer en cultuur bij een organisatie. Idem voor interviews met managers en directieleden. Maar ook voor directe werving wordt YouTube ingeschakeld. Deze digitale personeelsadvertenties kunnen ludiek van aard zijn, maar ook op een meer klassieke manier een beeld schetsen van de openstaande vacature(s).

De uitdager van YouTube is Vimeo. Deze site is veel kleiner dan YouTube, maar telt nog altijd 1,7 miljoen leden en bijna 11.000 dagelijkse uploads van filmpjes. 

Slideshare 

Slideshare is een site waar iedereen die zich aangemeld heeft presentaties (en Word-documenten) op kan plaatsen. Daarbij kun je aangeven of iedereen deze documenten mag bekijken of je geeft een beperkt aantal mensen toegang. Dat laatste kan handig zijn als u alleen enkele collega’s het bewuste document wilt laten zien. Deze collega’s kunnen dan bijvoorbeeld vanuit huis dit document bekijken.

Voor deze site gelden vrijwel dezelfde voordelen als voor YouTube. Er is een massa waardevolle informatie en inspiratie te halen. Echt over ieder onderwerp zijn boeiende en mooie presentaties te vinden. Maar meer nog dan bij YouTube kan autoriteit door de organisatie of een persoon getoond worden. Een goede, doorwrochte presentatie is immers veelzeggend en kan een organisatie of persoon echt neerzetten als autoriteit. Employer en personal branding gaan hand in hand.

Flickr

Naast sites voor video en presentaties is er een gerenommeerde sociale foto-site: Flickr. Op deze site kunnen mensen of organisaties hun foto’s delen met de rest van de wereld. Door iedere foto ‘tags’, een beschrijving met een aantal kernwoorden, mee te ge ven, kunnen foto’s gerubriceerd en gevonden worden. Organisaties kunnen bijvoorbeeld foto’s van het personeelsfeest delen of van de prijsuitreiking van ‘de beste werkgever van 2009’. Bij de interne communicatie kan hiernaar verwezen worden . Goed voor de betrokkenheid van eigen medewerkers. En natuurlijk is tevens weer employer branding mogelijk.

Facebook en Hyves

Facebook, de internationale tegenhanger van het Nederlandse Hyves, telt meer dan 200 miljoen (!) leden. Ook in Nederland heeft deze sociale netwerksite ondertussen honderdduizenden leden. Omdat het een echte sociale netwerksite is, draait het om relaties. Voor HR-professionals betekent dit dat gelinkt kan worden met vakgenoten. Informatie en ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Sommige organisaties zetten een heel bedrijfsprofiel op of zelfs een fanpage. Uiteraard krijgen deze organisaties via deze weg terugkoppeling van consumenten en potentiële werknemers. Gratis marktonderzoek dus. En er kan zelfs een band, een relatie opgebouwd worden, gebaseerd op interactie.

Hyves, met 9 miljoen leden, biedt ook de mogelijkheid een bedrijfsprofiel op te zetten. Dit biedt bijvoorbeeld mogelijkheden voor marketing en recruitment. Wellicht nog interessanter zijn de diverse Hyves-pagina’s waarop vakgenoten actief zijn. Enkele grotere zijn: humanresource.hyves.nl, personeelsnet.hyves.nl en recruitmentenhrm.hyves.nl. Ook P&O opleidingen, zoals hrm-hva.hyves.nl hebben een eigen pagina. Op deze pagina’s wordt (branche-)nieuws gedeeld, discussies gevoerd, evenementen aangekondigd en polls gehouden.

Delicious, StumbleUpon en eKudos

Delicious, StumbleUpon en het Nederlandse eKudos zijn alle drie zogenaamde social bookmarking sites. Dit zijn sites waarop favoriete webpagina’s worden opgeslagen en gedeeld. Een voorbeeld: op penoactueel.nl leest u een zeer interessant artikel dat u zeker nog wel eens terug zou willen lezen, maar dat waarschijnlijk ook voor uw netwerk interessant is. Dan kunt u deze pagina ‘delen’ door onderaan bij dit artikel op bijvoorbeeld het icoontje van delicious (   ) of eKudos (   ) te klikken. Uiteraard moet u dan wel eerst een profiel aangemaakt hebben op de betreffende sites. Het betreffende artikel geeft u een omschrijving en voorziet u van tags. Nu kan het artikel gevonden worden door anderen. Deze sites fungeren als erg effectieve zoekmachines. Artikelen zijn immers reeds gerubriceerd. Nieuws op HR-gebied is dus snel op te zoeken én te delen. StumbleUpon en eKudos laten leden ook nog stemmen. Zo ontstaat een soort rangorde in websites en artikelen. De menigte (“crowd”) beslist welke site of welk artikel het meest populair of interessant is. Het kan interessant zijn publicaties, waaronder blogs, persberichten, artikelen, bijdragen aan kranten of magazines, van de eigen organisatie op te laten nemen op deze sites. De organisatie wordt zo beter gevonden, er wordt aan autoriteit gebouwd en u helpt uw vakgenoten aan interessante, lezenswaardige informatie.

En dit zijn dus slechts enkele van de vele miljoenen sociale media sites. De mogelijkheden en toepassingen zijn eindeloos. Met welke gaat u aan de slag als HR-professional? 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Marco Prins op

    Zeer waardevol artikel met veel nuttige info! we zijn inmiddels 9 maanden verder en om antwoord te geven op de vraag met welke sociale media ik en mijn bedrijf aan de slag ga/ben/zijn:

    Twitter
    Linkedin
    Hyves
    Recruitment-blog

    Marco P.
    marco@reccen.nl

Reageer