Traditionele strategie is dood

0

Bij sociale media moet het draaien om het sociale aspect. Dit betekent nogal wat voor organisaties die het roer om zullen moeten gooien om ook in de toekomst succesvol te zijn.

Tegenwoordig zijn de woorden social en media onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar Nilofer Merchant stelt dat sociaal meer kan en moet zijn dan alleen een bijvoeglijk naamwoord voor media.

Florerende organisaties hanteren nieuwe regels. Regels van het sociale tijdperk. Ondernemingen als Starbucks en Twitter begrijpen het. Voor deze bedrijven zijn principes als het verdelen van macht over alle medewerkers of het toestaan dat innovatie overal en altijd kan plaatsvinden vanzelfsprekend.

Falende organisaties blijven vasthouden aan de operationele regels en het ethos van traditionele strategie. Zij hebben de volgens Merchant de overlijdensadvertentie niet gezien.

Dit is het Sociale Tijdperk. Waar in het industriële tijdperk bedrijven machtiger werden door te groeien, kunnen in het sociale tijdperk bedrijven machtiger worden door samen te werken. In het industriële tijdperk draaide het om het produceren van goederen en het overtuigen van mensen om deze te kopen. In het sociale tijdperk draait het om de kracht van communities, van samenwerking en cocreatie. In het industriële tijdperk kreeg je macht door kennis voor jezelf te houden. In het sociale tijdperk krijg je juist invloed door het delen van kennis.

In het industriële tijdperk werd het bedrijf zelf gezien als een plek waar waarde werd gecreëerd. In het informatietijdperk werd waarde toegekend aan data. Deze data zorgde ervoor dat dingen uit het industriële tijdperk efficiënter werden gedaan. In het sociale tijdperk draait het om de kleinst mogelijke institutie waar waarde wordt gecreëerd: het verbonden individu. Geen logge, bureaucratische organisatie, maar een organisatie waarin mensen vrijheid hebben, samenwerken en netwerken.

Ondernemingen kunnen niet overleven, laat staan succesvol zijn, als ze niet de kracht van het sociale fenomeen erkennen. Door ‘sociaal’ worden organisaties geherdefinieerd. Ze zijn meer vloeibaar en flexibel vanuit de kern van de organisatie. Niet door een klein beetje meer of minder of sneller te doen. Met incrementele aanpassingen overleeft een organisatie niet.

Grote organisaties die denken in het voordeel te zijn door hun schaalomvang, worstelen steeds vaker om te overleven en succesvol te zijn. Ze onderschatten sociaal. Ze zien sociaal als het domein van de afdelingen marketing en service. Consumenten worden aangespoord de Facebook-pagina te liken. Op Twitter wordt een klant afgescheept met een excuus voor het ondervonden ongemak. Sociaal wordt nog niet vaak gebruikt om te luisteren naar klanten en de markt.

Daarom pleit Merchant ervoor om de woorden social en media los te koppelen. Social is veel meer dan marketing- of communicatiegerelateerd. Social heeft invloed op alle business-functies. Het beïnvloed de manier waarop een organisatie waarde creëert en doorgeeft aan haar klanten. Het zorgt tevens voor een verschuiving van werk- en leiderschapethos.

Deze verandering van focus heeft grote gevolgen voor bedrijven en hoe we werken en leiden.

Het artikel van Merchant, met een verwijzing naar zijn nieuwe ebook The #SocialEra, is te lezen op het blog van Harvard Business Review.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer