Tips voor loyale medewerkers

0

Dezelfde principes die gebruikt worden voor het creëren van klantloyaliteit kunnen gebruikt worden voor het loyaler maken van medewerkers.

Auteur Michael Haberman heeft een artikel over het bouwen aan klantentrouw van Micah Solomon ter inspiratie gebruikt voor zijn blogpost over het creëren van meer medewerkersloyaliteit.

Zes tips voor het loyaler maken van medewerkers:

  • Tip 1. Anticipeer op wensen van werknemers. Door aan een behoefte van een werknemer te voldoen voordat deze heeft aangegeven die behoefte te hebben, geef je als werkgever aan dat je om die medewerker geeft. Zorg ervoor dat medewerkers de beschikking hebben over zaken die ze regelmatig nodig hebben, zonder dat ze daar eerst om moeten vragen.
  • Tip 2. Werf zorgvuldig. Een medewerker die niet in het team past of die ongewenst verdrag vertoont kan het werkplezier en de moraal van andere medewerkers vergallen. Medewerkers zijn niet gebaat bij onrust en ruzie op de werkvloer. Door dus de juiste personen aan te nemen, en daar het liefst (directe) collega’s bij te betrekken, kan dit voorkomen worden.
  • Tip 3. Leer je medewerkers kennen. Kappers en barkeepers die hun klanten persoonlijk kennen, die de voorkeuren van die klanten kennen en de naam van hun hond, zorgen voor loyale klanten. Als leidinggevende of HR-professional moet je ditzelfde principe toepassen. Zorg dat je weet welke voorkeuren een medewerker heeft en ken de namen van gezinsleden. Weet bijvoorbeeld dat hun zoon of dochter prijzen wint in een bepaalde sport.
  • Tip 4. Zorg voor een perfect welkom en afscheid. Uit psychologische studies blijkt dat klanten de eerste en laatste minuten bij een leverancier het best en langst onthouden. Zorg ervoor dat je medewerkers op een fatsoenlijke manier begroet, maak hen duidelijk dat je hun aanwezigheid waardeert. Hetzelfde aan het einde van de werkdag. Merk je überhaupt op dat medewerkers weggaan? 
  • Tip 5. Zorg voor snelle service. Klanten willen steeds sneller geholpen worden, net als medewerkers. Medewerkers zijn immers ook klanten. Medewerkers willen snellere beslissingen, antwoorden en acties van het management. Dat begint overigens al bij het Werving & Selectie-proces. Wat is de doorlooptijd daarvan?
  • Tip 6. Laat je persoonlijkheid zien. Klanten willen interactie met personen (niet met een merk), zelfs online. Als medewerkers contact hebben met managers of de HR-afdeling willen ze persoonlijk behandeld worden. Hoewel we over personeel als ‘resources’ spreken, we het hebben over personeelsdossiers en personeelskosten hoeven we natuurlijk niet op die wijze met hen om te gaan. Maak het persoonlijk.

Michael Haberman realiseert zich dat er veel meer bij komt kijken om loyale medewerkers te krijgen. Maar deze tips zijn in ieder geval een stap in de juiste richting.

De blogpost, inclusief voorbeelden, is te vinden op omegahrsolutions.com

Meer Mediascan » 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.