Tien tips om de ROI van trainingen te bewijzen

0

HR-professionals hebben vaak moeite met het bewijzen van de toegevoegde waarde van trainingen. Wat is de opbrengst van trainingen? Wat is de Return On Investment (ROI)?

 

John Hollon heeft tien tips uit een recent onderzoeksrapport op een rij gezet om HR-professionals te helpen bij het bewijzen van deze toegevoegde waarde.

Tien tips om de ROI van trainingen te verbeteren en bewijzen

Uiteraard varieert de impact van tips naar organisatie en training:

  1. Je hoeft niet ‘overboord’ te gaan bij het berekenen van de ROI. Je hoeft alleen maar te bewijzen, met een redelijke mate van zekerheid, dat de kosten van de training gerechtvaardigd zijn.
  2. Ga anders denken. Denk niet aan de kwaliteit van de training, maar aan de impact ervan op de business. ROI is meer dan een berekening; het is een manier van denken. Opleidingsprofessionals focussen vaak meer op de kwaliteit van de training dan op de impact van de training. Zij gaan ervan uit dat een kwalitatief goede training impact heeft. Uiteraard is kwaliteit belangrijk, maar het draait uiteindelijk om de impact van een training.
  3. Bereken continu de ROI zodat je altijd weet wat training oplevert. Er zijn twee manieren om geld aan trainingen te verspillen – het trainen van medewerkers die dat niet nodig hebben of het trainen van medewerkers die daar niets mee doen. Dat hoeft niet voor te komen als je continu meet.
  4. Bouw het stap voor stap op. Kom met argumenten en onderbouw deze met feiten. Deze argumenten en feiten leiden tot de onvermijdelijke conclusie dat het trainingsprogramma meer oplevert dan dat het kost.
  5. Hoe meer data je hebt, hoe beter. De personen die geïnteresseerd zin in deze ROI-berekening zijn over het algemeen analytisch ingesteld. Zij willen zoveel mogelijk bewijs voor jouw beweringen zien. Zorg dus dat je zoveel mogelijk relevante data hebt, die de ROI vanuit verschillende perspectieven onderbouwen. Dat betekent bijvoorbeeld dat getrainde medewerkers en hun managers direct na de opleiding geïnterviewd worden en enkele maanden daarna nog eens
  6. ROI gaat niet alleen over geld. Analyseer resultaten die tot ROI leiden op vier niveaus: kwaliteit, effectiviteit, impact op het functioneren, impact op de resultaten van de organisatie.
  7. Bereken de ROI zo conservatief mogelijk. Net na een opleiding zijn medewerkers enthousiast en schatten ze het effect van de training of opleiding te positief in. Corrigeer daarvoor. Het follow up onderzoek enige tijd na de training geeft meer betrouwbare resultaten.
  8. Weet welke investeringen er worden gedaan. Omdat het bij ROI draait om de opbrengsten van investeringen spreekt het voor zich dat bekend moet zijn om welke investeringen het gaat. Calculeer eerst de investering: kosten van de opleiding en de salariskosten van de betrokken medewerkers gedurende de tijd dat ze afwezig zijn voor de training of opleiding. Bereken daarna de opbrengst: Vermenigvuldig het gemiddelde salaris met het percentage studenten dat  meldt dat hun functioneren is verbeterd door de training.
  9. Communiceer het verhaal achter de cijfers. Als je het trainingsprogramma bespreekt met stakeholders, vertel dan duidelijk welke doelstellingen je voor ogen had, welke hindernissen je bent tegengekomen en hoe je hiermee bent omgegaan om meerwaarde te creëren voor de organisatie.
  10. Laat je niet ontmoedigen door een lage ROI. Een lage ROI kan verbeterd worden. Met een proactieve houding, ondersteuning van medewerkers en een duidelijke visie zullen cijfers (geleidelijk) verbeteren en is continuering van scholingsinspanningen verzekerd.

Deze tien tips zijn na te lezen op het blog van TLNT

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer