Thuiswerken nek omgedraaid

1

De kersverse topvrouw van Yahoo heeft verordonneerd dat alle Yahoo-medewerkers die af en toe thuiswerken, weer terug naar kantoor moeten komen. Dat bevordert de prestaties, schrijft ze in een intern memo dat deze week uitlekte. Toch is het de vraag of dat wel zo’ n goed plan is, zegt Merle Blok van TNO.

In een intern bericht schrijft de topvrouw het volgende: 
‘To become the absolute best place to work, communication and collaboration will be important, so we need to be working side-by-side. That is why it is critical that we are all present in our offices. Some of the best decisions and insights come from hallway and cafeteria discussions, meeting new people, and impromptu team meetings. Speed and quality are often sacrificed when we work from home. We need to be one Yahoo!, and that starts with physically being together.’

Werkprestaties

Het doel lijkt dus te zijn om de werkprestaties te verbeteren. Daar kan wat in zitten, zegt Merle Blok, onderzoeker van TNO. ‘ Ik kan me wel wat voorstellen bij de gedachte dat je elkaar face-to-face moet zien wanneer je wilt innoveren en creativiteit een belangrijk onderdeel is van jedagelijkse werk. Een deel van de taken bestaat er dan uit om elkaar continu te ontmoeten.’

Kanttekeningen

Toch zijn er ook behoorlijk wat kanttekeningen te plaatsen bij de beslissing van de topvrouw. ‘ In een ideale situatie zeg je: dit is onze strategie, en dit zijn de P&O-maatregelen die daaruit voortvloeien. Als je bijvoorbeeld een aantrekkelijke werkgever wilt zijn, kun je daar prima thuiswerkmaatregelen aan koppelen. Maar is je strategie om creativiteit te bevorderen, dan bedenk je heel andere maatregelen. En waarschijnlijk kom je dan minder snel terecht bij thuiswerken. Dit ziet er uit alsof er verkeerdom geredeneerd is. Alsof eerst Het Nieuwe Werken is ingevoerd, en toen werd geconstateerd dat het niet paste bij de strategie.’

Overigens is dat een valkuil waar wel meer bedrijven in tuimelen. Ook Nederlandse bedrijven. ‘ Het is tijdenlang een hype geweest, die bij sommige bedrijven ook goede resultaten gaf. Maar als andere organisaties onvoldoende de vertaalslag maken naar de eigen organisatie dan, gaat het wel eens mis.’ Op zich lijkt deze oekaze van de topvrouw geen bevlieging, ze is wel consequent in haar poging om het onderlinge contact te verbeteren. Zo heeft ze het eten in de bedrijfskantine gratis gemaakt. Ook besloot ze de onderlinge samenwerking en communicatie van het personeel te stimuleren door de kantoorruimten opnieuw te laten inrichten.

Veel impact

Ook is het de vraag hoe verstandig het is om dergelijk beleid terug te draaien met één pennenstreek, zegt Blok: ‘ Het Nieuwe Werken gaat over verantwoordelijkheid geven en vertrouwen, dit is een maatregel die ons doet denken aan de oud manier van handelen. Bovendien grijpt deze maatregel diep in op de werk-privébalans van medewerkers. Die hebben bestaande afspraken met crèches en partners, die nu misschien in het geding komen. Ook zijn er mensen die wellicht al bij indiensttreding een calculatie hebben gemaakt van de reistijd, die nu gaat veranderen. Door dit top-down op te leggen, kun je commitment verliezen bij mensen. Een oproep aan het personeel om mee te denken over oplossingen was wellicht effectiever geweest op de lange termijn.’

Opvallend voor een vrouw?

Wanneer een maatregel om de werk-privébalans te verbeteren de nek om wordt gedraaid, verwacht je dat misschien eerder van een oudere man, dan van een jonge vrouw. Toch is topvrouw Marissa Mayer pas 37. Blok verbaast dat niet: ‘ Ik kan me de gedachtegang voorstellen, maar uit onderzoek blijkt dat vooral ouderen en mannen thuiswerken. Die aanname wordt dus niet gestaafd door de cijfers uit de praktijk.’

Ook andere bedrijven worstelen

Toch is Yahoo niet het enige bedrijf dat worstelt met Het Nieuwe Werken. ‘ Volkswagen heeft onlangs besloten om e-mail niet meer door te zetten ná acht uur ’ s avonds. Ook dat is weer zo’ n noodgreep van bovenaf. Er valt wat af te dingen over de manier waarop het allemaal gaat, maar het is wel goed dat bedrijven nu eens kritisch gaan kijken naar hoe ze invulling geven aan Het Nieuwe Werken. Het heeft ontzettend veel te bieden, maar het maatwerk-element ontbreekt soms wel eens.’

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

1 reactie

  1. Emiel Eigenraam op

    Ik neem aan dat een innovatief bedrijf als Yahoo al het een heeft geprobeerd op het gebied van medewerkers verbinden door middel van online media. Lijkt me heel erg interessant om hierover te lezen. Wat hebben ze al geprobeerd, en waar werkte dit wel/niet? Weet iemand hier meer van?