Test of het personeelshandboek gelezen wordt

0

Hoe zorg je ervoor dat het personeelshandboek gelezen wordt?

Als ons online gevraagd wordt om met de voorwaarden akkoord te gaan voor een software-update of het lid worden van een sociaal netwerk klikken we achteloos op akkoord. Uit onderzoek van Stanford blijkt dat 97% van de gebruikers automatisch klikt op “akkoord”.
 
Zo gaat dat over het algemeen ook bij medewerkers als hen gevraagd wordt akkoord te gaan met de inhoud van het personeelshandboek.

Sommige organisaties vinden het best. Je kunt er alleen maar vragen over krijgen. Of medewerkers die denken ergens recht op te hebben. De meeste organisaties echter besteden veel tijd en aandacht aan het personeelshandboek en willen dat er kennis van genomen wordt door (nieuwe) medewerkers.
 
Er zijn organisaties die het niet lezen van voorwaarden uitbuiten of er ‘een geintje’ mee uithalen. Zo is er een organisatie die in de gebruiksvoorwaarden een sectie heeft opgenomen waarmee consumenten akkoord gaan met het feit dat er “een niet overdraagbare, eeuwigdurende claim op hun ziel” wordt gelegd. Iedereen die daartegen reclameerde kreeg korting op zijn of haar aankoop. Het bedrijf ziet overigens af van het oogsten van 7.500 zielen waarop zij recht heeft…

Kris Dunn vindt dat zoiets ook in het personeelshandboek opgenomen moet worden om te testen of medewerkers dit belangrijke document wel lezen. Bedenk iets dergelijks als het bovenstaande voorbeeld en neem het op in het handboek.
 
Communiceer vervolgens dat een detailgeoriënteerde nieuwe medewerker de betreffende passage heeft opgemerkt, en daarmee een iPad heeft gewonnen. Vertel dit verhaal vervolgens aan iedere nieuwe medewerker. Dat zal de leesbereidheid van het document aanzienlijk bevorderen.

Dit originele idee is te lezen op het blog The HR Capitalist.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.