Stoom afblazen op werk: doen of niet?

0

Het is een situatie die iedereen herkent: soms moet je gewoon je hart luchten omdat de stress en de ergernissen op het werk je teveel worden. Je klaagt dan tegen iedere collega die het wil horen. Stoom afblazen hoort ook gewoon thuis op de werkplek.

Maar dat het gebeurt wil nog niet zeggen dat het oké is. Het kan zorgen voor een negatieve sfeer, je collega’s chagrijnig maken en irriteren. Als het gebeurt, zorg er dan voor dat het op de juiste manier gedaan wordt.

1. Minimaliseer je impact
Denk na over hoe je over wilt komen op anderen. Wil je als competent gezien worden? Creatief? Een leider? Je wilt in ieder geval vast niet als klager te boek staan. Maar dat gebeurt wel als je continu tegen iedereen je hart lucht. Bovendien wil je niet dat de werksfeer verpest wordt en dat anderen ook gaan klagen.
Als je dus je gevoelens gaat ventileren streef er dan naar dat het zo min mogelijk aandacht trekt. Doe het niet vaak, niet steeds tegen dezelfde collega’s en niet op een plek waar iedereen het kan horen. Je kunt zelfs fysieke barrières inbouwen. Zo heeft de schrijfster van dit artikel, Katie Douthwaite Wolf, met een collega afgesproken dat ze alleen tegen elkaar hun hart mogen luchten en alleen in elkaars kantoor. Dit werpt een extra drempel op.

2. Spendeer minstens evenveel tijd aan het bedenken van oplossingen
Je kunt je hart luchten zoveel je wilt, maar het zorgt er niet voor dat de situatie beter wordt, tenzij je met een oplossing komt. Als je dus klaagt tegen een collega, beloof jezelf dan dat je gaat nadenken over een oplossing om de situatie minder frustrerend te maken.

Als je 10 minuten klaagt bij een collega over het feit dat iemand je e-mails nooit beantwoordt, bedenk dan hoe je dit kunt oplossen. Bijvoorbeeld door te bellen, er even heen te lopen of door effectievere e-mails te schrijven. Je lucht je hart, maar werkt tegelijkertijd aan een oplossing.

3. Schrijf het op
Door dingen die je frustreren op te schrijven begrijp je beter waar het vandaan komt. Je kunt er dan op anticiperen of het vermijden. Bovendien, door het opschrijven lijken zaken minder belangrijk, meer beheersbaar en verminder je de stress.

4. Breng het negatieve en het positieve in balans
Het is heel makkelijk om te klagen. Er gaat altijd wel iets fout. Dwing jezelf echter om ook het positieve op te merken en te benoemen. Daag jezelf uit meer oplettend te zijn. Er gaat een heleboel goed, waardoor jij je werk beter kunt doen. Merk dat op en complimenteer anderen. Bespreek het met je collega’s. Nu kun je nog wel eens je hart luchten, maar is het in evenwicht met alle goede dingen die er om je heen gebeuren. En dan mag je best eens een keer klagen.

Bron: Mashable

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.