Stille brainstormsessies voor diversere ideeën

1

Brainstormsessies, wie kent ze niet? Je zit met een aantal collega’ s in een vergaderruimte en iedereen kan zijn of haar ideeën naar voren brengen. Is deze methode effectief?

Multitasken

Daan Stam van de Rotterdam School of Management denkt van niet. Voor een succesvolle  brainstormsessie is het nodig dat de deelnemers aan de sessie multitasken. Dit kan niet iedereen. Bijvoorbeeld introverte mensen hebben hier vaak moeite mee, en ook met het lawaai dat  bij zo’n sessie komt kijken.

Betere ideeën
Het zou veel effectiever zijn om een vergadering na een moment van stilte in te lassen waarin iedereen individueel en in stilte zijn of haar eigen ideeën kan opschrijven. Deze manier van werken leidt tot 53 procent meer ideeën die bovendien beter van kwaliteit en diverser zijn.

Goedkoop en makkelijk uit te voeren
Innovatieve ideeën en ingewikkelde concepten zijn vaak cruciaal voor de ontwikkeling van  nieuwe producten. Eerdere onderzoeken hebben methodes uitgewezen om goede ideeën te ontwikkelen, maar deze zijn vaak duur en ingewikkeld. Het omzetten van een groepsbrainstormsessie naar een individuele brainstormsessie kost niets en is makkelijk uit te voeren.
Bron: Rotterdam School of Management

Lees ook: Brainstorm anders om creativiteit in groepen te stimuleren

Zie hier hoe Daan Stam zelf uitlegt waarom in stilte brainstormen zo’n succes is.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. A.F. Bongers op

    Deze methodiek wordt al meer dan 30 jaar toegepast onder de naam ‘META-plan sessie’. Veel oud collega’s w.o. ik zelf zijn daarin als moderator opgeleid. De wijze van vergaderen cq brainstormen heeft door de jaren heen wat kleine aanpassingen ondergaan, maar beperkt zich meestal tot wat technische verbeteringen. In plaats van ‘brown papers’ en papiertjes en spelden worden nu electronische displays gebruikt. Deelnemers worden allemaal uitgedaagd om mee te denken, waarbij niemand de bijeenkomst kan domineren. In een relatief korte tijd wordt een actieplan ontwikkeld, waar in principe iedereen zich in kan vinden en deelgenoot van is.