Sterke werkgeversmerken steeds minder interessant

2

Mensen willen steeds minder graag werken voor de heel grote bedrijven. Hun populariteit neemt sterk af, blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 14.000 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.

Intelligence Group onderzoekt regelmatig welke werkgevers in Nederland favoriet zijn. Dit jaar blijkt dat er nog best een top-10 gemaakt kan worden, maar dat ze bijna allemaal aan populariteit verliezen. Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, herkent de trend al een tijdje, ‘maar het was nog nooit zo duidelijk als nu. Maar liefst acht van de beste tien leveren aan populariteit in. Dat is een heel duidelijk teken. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat zoveel grote bedrijven zo’n duidelijke kukel maakten.’

Maar waarvan is het dan een duidelijk teken? Volgens Waasdorp staan de grote werkgeversmerken simpelweg onder druk. Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups.

Oorzaken

Waasdorp geeft vijf redenen waarom de sterke werkgeversmerken steeds minder interessant worden:

  1. De tijdsgeest is anders omdat de economie anders is. Vroeger gebeurde “het” bij de Shells, Philipsen en AH’s. Nu is dat anders. In de economie gebeurt “het” nu bij de startups en bij online. De economie is veranderd. Nu maken de kleine spelers impact, zij winnen het van de kolossen. Vroeger zei je big = beautiful, nu is het omgekeerde waar. Small = sexy in deze economie.
    Vraag honderd trendwatchers om geld te investeren in Shell of KLM en niemand zal het doen. Het zijn bedrijven geworden die angstvallig proberen te behouden wat ze ooit hadden. Het zou mij niet verbazen als Shell met deze energierevolutie over tien jaar failliet is. Groot is een dinosaurus geworden, en we weten allemaal wat daarmee is gebeurd.
  2. Als gevolg daarvan is er voor medewerkers niet zoveel meer te halen bij grote bedrijven. Het duurt 10-20 jaar voordat je ver genoeg bent opgeklommen in de hiërarchie om iets te kunnen betekenen. Terwijl je bij een start-up al binnen 2-3 jaar impact hebt.
  3. Grote bedrijven zijn naar binnen gericht, ze reorganiseren alleen nog maar. Iedereen is bang dat hun baan over twee jaar is weggereorganiseerd, en dat drukt de werksfeer. Mensen willen daar niet meer werken.
  4. Omdat er alleen nog maar gekeken wordt naar overleving op de korte termijn, wordt er ook niet meer geïnvesteerd in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Er worden nog wel vacatures gevuld, maar dat is meer vullen-vullen-vullen, zonder dat er een visie ligt op medewerkers.
  5. Mensen zijn ook wel een beetje klaar met al die schandalen bij grote bedrijven. Dat wil niet zeggen dat er in kleine bedrijven niks gebeurt, maar de grote bedrijven zijn de laatste jaren wel erg negatief in het nieuws.

Verplicht corvee

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, zegt Waasdorp. ‘Zoiets simpels als een goede vacaturetekst schrijven… nog steeds is het gemiddelde niveau bedroevend. Laat staan dat er strategisch wordt nagedacht over recruitment. In de meeste organisaties is recruitment verplichte corvee voor HR. Mijn stelling is dat ieder bedrijf dat daar op een andere manier naar kan kijken, in staat is om binnen twee jaar een van de sterkste werkgeversmerken van Nederland te worden. Ik wil geen zuurpruim zijn, maar het niveau in Nederland is gewoon niet heel erg hoog. En dat is jammer.’

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

2 reacties

  1. Ivo Borggreve op

    Als je het dan over het werkgeversmerk hebt is het belangrijk dat je echt weet waarvoor je staat. Natuurlijk heb je een ideaal beeld voor je als werkgever wie je wilt zijn, het moet echt wel herkenbaar blijven voor recent aangenomen medewerkers.

  2. Loek Nederstigt op

    Herkenbaar. Daarbij komt dat ook de groep aan wie je de vraag voorlegt, verandert. Bedrijven zullen meer moeten inspelen op de komst van de millenials om ook voor hen aantrekkelijk te zijn. Dat zal de grote bedrijven misschien meer moeite kosten, maar daar liggen wel kansen.