Social value maakt werkgever populair

0

Bijdragen aan maatschappelijke aspecten en deze ‘social value’ aantonen, heeft een positief effect op tevredenheid van medewerkers. Dat blijkt uit het ‘Beste Werkgeversonderzoek’ van VNU Vacature Media en Effectory.

Medewerkers van de ‘honderd beste werkgevers van Nederland’ zijn positiever over de bijdrage van hun organisatie aan maatschappelijke aspecten. De meest populaire werkgevers scoren een 6,9 voor de mate waarin een bijdrage geleverd wordt aan aspecten als milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving. Andere organisaties kregen van hun medewerkers een 6,4. Over de hele linie scoren maatschappelijk betrokken organisaties beter dan anderen. Medewerkers vinden de organisatie leuker dan gemiddeld (7,7 ten opzichte van 6,9). Ze zijn trots op hun werkgever (7,5 ten opzichte van een 7,0 bij anderen). Ook hebben ze het gevoel dat de organisatie succesvoller is.

Weerstand

Guido Heezen, directeur en HR trendwatcher, legt uit waarom een maatschappelijke bijdrage tegenwoordig zo belangrijk is. ‘Het is in deze tijd van transparantie door internet en social media zichtbaarder dan ooit wanneer organisaties zich verrijken ten koste van hun omgeving. Door het toenemende belang dat gehecht wordt aan duurzaamheid roept dit steeds meer weerstand op. Het is simpelweg onacceptabel geworden met het oog op de toekomst. Medewerkers mijden een dergelijke werkgever dan ook en klanten doen liever ergens anders zaken.’

Social value sleutel tot succes

‘Bij succesvolle organisatie zien wij juist het omgekeerde’, zegt Heezen. ‘Zij zijn in staat om een glashelder antwoord te formuleren op vragen als: ‘Wat dragen wij bij aan het grotere geheel?’ en ‘Wat is onze toegevoegde waarde in de maatschappij?’ Ze bezitten social value en zijn in staat om dit aan te tonen. Wanneer een organisatie écht iets toevoegt en wanneer medewerkers hier achter staan, heeft dat een sterk positief effect op het succes van een organisatie. Al eerder bleek dat zingeving belangrijker wordt voor werknemers. Het werkt als een inktvlek. Een organisatie heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten. Bestaande medewerkers zijn trots en zetten zich graag extra in. Zij verspreiden hun mening, bijvoorbeeld via social media, en zijn waardevolle ambassadeurs. De honderd beste werkgevers van Nederland zijn maatschappelijk bewuster dan gemiddeld. Zij hebben social value en stralen dit ook uit. Dat is een belangrijke oorzaak van hun populariteit en succes.

Het onderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek werd voor de elfde keer uitgevoerd, dit keer deden 269 organisaties mee. De positie op de ranglijst is gebaseerd op algemene tevredenheid van eigen medewerkers. De respondenten werden gevraagd naar hun werkzaamheden, de arbeidsomstandigheden, organisatie, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. Op dinsdag 9 oktober worden de winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2012 in Amsterdam bekend gemaakt door Effectory en VNU Vacature media.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer