Risico nemen leidt tot wetsovertreding én creativiteit

0

In bedrijven waar veel risico wordt genomen (en waar thrillseekers aan het roer staan), wordt vaker de wet overtreden, maar er is ook meer creativiteit. Dat blijkt twee onderzoeken naar vreemdgangerssite Ashely Madison.

De Wall Street Journal beschrijft onderzoeken van twee universiteiten naar vreemdgangerssite Ashley Madison. Daarvan lekten onlangs 30 miljoen accounts uit van geregistreerde bezoekers. Op die site ontmoet je gelijkgezinden als je vreemd wilt gaan. Een deel van die accounts was aangemaakt met een bedrijfsemailadres en de wetenschappers hebben daar een aantal interessante conclusies uit kunnen trekken.

Vreemdgaan op de werkvloer is een onderwerp waar je moeilijk onderzoek naar kunt doen. Simpelweg omdat de meeste mensen er niet eerlijk voor uitkomen, waardoor je geen gegevens hebt om te onderzoeken.

Maar vorig jaar was er ineens dat lek, waarbij een flink deel van de accounts dus was aangemaakt met een e-mailadres van een werkgever. Een uitgelezen onderzoekskans. Wetenschappers van de Tulane University en de Michigan State University zijn er daarom recentelijk opgedoken.

Onderzoek

De onderzoekers keken naar corporate-mailadressen en corrigeerden in hun onderzoek voor een paar gegevens. Zo moesten de accounts actief werkend zijn (met lopende chats bijvoorbeeld) en werden domeinnamen uitgesloten die vaak gebruikt worden door mensen die niet bij dat bedrijf werken (zoals @yahoo.com). Vervolgens werd gekeken naar de grootte van die bedrijven waardoor een ratio gemaakt kon worden. Bedrijven hadden daardoor relatief veel of weinig vreemdgangers in dienst.

Resultaten

En wat bleek? Bedrijven met relatief veel vreemdgangers scoorden in onderzoeken slecht op corporate responsibility. Ook waren er bij deze bedrijven vaker boekhoudproblemen (door de rechter veroordeeld) en was er vaker dan gemiddeld sprake geweest van omkoping, fraude of belastingproblemen. Ook waren er tekenen dat in de financiële strategie van deze bedrijven meer risico werd genomen dan elders.

En toch …

… was er ook positiefs te melden. Bij bedrijven waar meer vreemdgangers rondliepen, leek meer creativiteit en innovatie te bestaan. Zo werd er meer geïnvesteerd in research & development, en waren er veel meer toegewezen patenten. Het nemen van risico blijkt dus twee kanten op te werken.

Bron: Wall Street Journal

 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.