Pinterest als middel voor recruitment?

0

Via LinkedIn kun je de topfuncties misschien nog wel invullen, maar voor een hoop andere vacatures kun je tegenwoordig beter andere kanalen gebruiken. Ook Pinterest wordt steeds normaler. Hieronder een paar tips waar je op moet letten bij het gebruik van Pinterest.

1. Creeër een bord voor elke vacature.

Tenzij je een miljoenenbedrijf met duizenden vacatures bent, is het slim om voor elke vacature een apart bord te maken. Zo kun je voor elke baan laten zien wat de functie inhoudt, hoe de sfeer in het bedrijf is, wat er verwacht wordt, et cetera. Hoe specifieker je wordt, hoe beter je gevonden wordt. Deze vacature kreeg in no-time honderden volgers.

2. Laat zoveel mogelijk zien wat het werk precies inhoudt.

Beschrijf je ideale kandidaat in beelden, doe er QR-codes bij die linken naar de vacaturetekst op je eigen site, laat zien wat mensen maken, vertel in beelden hoe iemands dagen er uit komen te zien, et cetera. En wat héél belangrijk is (zeker voor de jongere generaties): vertel in beeld over je bedrijfscultuur. Laat zien hoe de sfeer is, en op welke manier je probeert de wereld te verbeteren. Want dat is wat jongeren willen weten.

3. Bespaar niet op een goede ontwerper.

Kijk bijvoorbeeld naar deze plaatjes, en zie hoe goed ze gemaakt zijn. Ze vertellen in één oogopslag een heel verhaal: als het goed is jóuw verhaal. Op die manier kan iedereen in je bedrijf de plaatjes continu delen, bij elke vacature opnieuw.

4. Leer denken vanuit het beeld, en wees divers in je mediagebruik.

Vaak zijn we gewend om te denken vanuit woorden. Terwijl beelden veel dieper binnenkomen, en zeker jongeren er veel beter mee overweg kunnen. Ga experimneteren met infographics en YouTube-video’s, zo kun je de verschillende media complementair gebruiken.

Doe het goed. Of niet.

Pinterest kun je óók verkeerd gebruiken. Vermijd de volgende dingen:

  1. Algemene stock-foto’s. Als je iets authentieks wil communiceren over jezelf, is het logisch dat je geen plaatjes van internet plukt met overdreven lachende Amerikanen. Überhaupt werken die foto’s niet: nergens, nooit, stop ermee.
  2. Een té corporate sfeer oproepen. Jongeren prikken in een split-second door corporate mooipraterij heen. Doe het daarom niet. Wees eerlijk en authentiek, en praat tegen ze in normale spreektaal.
  3. Te breedsprakig worden. Nog even die leuke businessquote, die boekentip, het kattenplaatje, et cetera. Vermijd alles wat niet hoort tot de kern van de boodschap. Durf te schrappen in alles wat níet direct met de vacature te maken heeft.

Bron: Capterra

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.