Out of the box denken

0

Cyriel Kortleven is een bevlogen spreker, auteur en inspirator. Kortleven wil dat mensen veel meer out of the box denken. Mensen zitten zo vast in bepaalde patronen dat alternatieven en nieuwe manieren over het hoofd worden gezien. De hersenen missen zelfs een heleboel signalen omdat ze niet in een patroon passen. Dat noemt Kortleven ‘de vloek van kennis’. En dat beperkt.

In de presentatie Break, burn or ban the box geeft Kortleven een aantal voorbeelden van dat vastgeroeste denken – het denken in patronen –  en reikt hij een methode aan om creatiever te worden en los te komen van patronen. Kortleven gebruikt het acroniem YES AND om zijn methode voor creatiever denken uit de doeken te doen.

 

 

YES AND

Yes and: uitstel van oordeel
Exploreer: bekijk de wereld met andere ogen
Stel je voor dat..: verbeeldingskracht
Associeer: maak flexibele verbindingen
Nog een idee: divergeren
Doe het nu: actief en lef hebben

Uitstel van oordeel

Als iemand een idee presenteert, stel dan je oordeel uit. Er zijn zoveel “idea killers”. “Dat hebben we al eens geprobeerd”. “Geen budget”. “Dat wil mijn collega niet.” “We mogen geen fouten maken.” Dat demotiveert. Wellicht is het idee zelfs wel heel kansrijk. Kortleven geeft dan het voorbeeld van de vierkante meloenen, die echt bestaan. In eerste instantie lach je erom. Maar het is een fantastische oplossing. Veel beter stapelbaar en daardoor veel efficiënter op te slaan en te vervoeren. En het blijkt slechts een kwestie van laten groeien in een vierkante bak. Geen dna-modificatie of iets dergelijks.

Ook tijdens vergaderingen kan dit principe, uitstel van oordeel, goed gebruikt worden. Gedurende drie minuten mag iedereen alleen maar ideeën genereren door te zeggen “ja, en”…Dus steeds voortbouwend op het idee van anderen. Dit levert een heleboel ideeën op die weer bouwstenen kunnen zijn voor een briljante oplossing.

Exploreer

Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid, zijn eigen mening. Is een glas halfvol of halfleeg? Waarom altijd een landkaart op papier drukken? Die wordt nat, kreukt en past niet in de broekzak. Een kaart op folie, waarvan je een prop kunt maken, is veel praktischer.

Stel je voor dat…
Stel je voor dat er een hotel in de ruimte is of robots je werk overnemen. Wat zou dat betekenen? Kan dat? Wat moet daarvoor gebeuren? Door associatief te denken kun je heel veel nieuwe ideeën genereren. Pak een tijdschrift, open het op een willekeurige pagina en bekijk een plaatje op die pagina. Hoe kan dit plaatje helpen bij het vinden van een oplossing voor jouw probleem?

Associeer
Gebruik bijvoorbeeld een bloemassociatie. Ga uit van een centraal zelfstandig naamwoord en bedenk wat daarmee te maken heeft. Dit noteer je (de bloemblaadjes). Of leg het verband tussen een stuk papier en een baby. Zo zijn bijvoorbeeld ooit (groente)tuinen op daken ontstaan en deed de ‘dakboer’ haar intrede.

Nog een idee
Divergeer. Laat je niet beperken. Kortleven illustreert dit punt met een heleboel tot de verbeelding sprekende voorbeelden. Stop niet bij een idee. Genereer een heleboel ideeën. En voeg deze samen of bouw erop voort. Zo ontstaan de beste ideeën.

Doe het nu
Je moet zo snel mogelijk de tips van Kortleven in praktijk brengen. “Zet binnen 24 uur de eerste stap zodat je kunt falen en leren.” Soms levert dat een rakeling op. “Een rakeling is iets dat je met de juiste intenties hebt ondernomen maar dat (nog) niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.” Daar moet je trots op zijn!
Soms moet je gewoon doen. Geen businessplannen, ellenlange vergaderingen of projectgroepen. De eerste paar stappen zetten en leren. Om een idee werkelijkheid te laten worden moet je in actie komen.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.