Onderzoek laat zien hoe HR sociale media gebruikt

1

Recent is een wereldwijd onderzoek verricht naar de wijze waarop HR-professionals sociale media gebruiken en inzetten voor hun werk.

 

Het merendeel van de respondenten (ruim 60%) komt uit de Verenigde Staten. Een kleine 15% uit Europa.

Sociale media worden in ieder geval niet alleen gebruikt voor het spelen van spelletjes of een beetje richtingloos converseren met vrienden, familie of collega’ s.

Bijna 83% van de HR-professionals gebruikt sociale media om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van HR en om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen rondom vakgenoten. 

De helft van de HR-professionals gebruikt sociale media om zichzelf in de ‘ etalage te zetten’ . Zij bouwen aan hun reputatie en carrière door middel van deze media. Toch is het zeker niet alleen eigenbelang dat HR-professionals actief laat zijn op sociale media. Binnen communities wordt 77% van de professionals gemotiveerd door het beantwoorden van vragen van vakgenoten. De waarde van bijdragen van andere leden in de community wordt afgemeten aan de kwaliteit van hun bijdragen (89%), gevolgd door de (gepercipieerde) ervaring van de HR-professional door te kijken naar de functie en/of de titel van de contribuant.

Ruim eenderde van de respondenten gebruikt sociale media om informatie te vinden over HR-gerelateerde producten en diensten. Naast informatie, wordt dan gezocht naar aanbevelingen en (gebruikers-)ervaringen.

Op een enkele uitzondering na, zijn HR-professionals ervan overtuigd dat sociale media een blijvertje is. HR-professionals zijn gemiddeld 7,5 uur per week op sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn te vinden (waarvan de helft van de tijd via de smartphone). Daarnaast consumeren ze nog eens 4,5 uur online nieuws.

Tweederde van de HR-professionals heeft de beschikking over een Smartphone. Daarmee wordt op afstand werken steeds makkelijker en meer geaccepteerd. Er komen ook steeds meer apps beschikbaar voor HR-professionals waardoor ze nog sneller op de hoogte (kunnen) zijn van relevant nieuws of voor het stroomlijnen van het recruitmentproces of de personeelsplanning.

Gezien de resultaten van dit onderzoek verwacht auteur Jessica Miller-Merrell dat sociale media steeds sneller (en breder) ingang zullen vinden bij organisaties.

De ‘ interpretatie’ van het onderzoek is na te lezen op het blog Blogging4jobs. De onderzoeksresultaten (grafieken en diagrammen) kun je bekijken op Toolbox for HR

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Diana Russo op

    Het is goed te zien dat het gebruik van Social Media bij HR toeneemt. Wat ik jammer vind is dat HR de Social Media voornamelijk ‘volgend/passief’ gebruikt (ontwikkelingen volgen, afgaan op aanbevelingen etc.). HR zou Social Media veel ‘actiever/richtinggevender’ in kunnen zetten bij bijv. employer & internal branding, medewerker engagement, learning & development etc. Er is dus nog werk aan de winkel!