Negen voorbeelden van het creëren van betrokkenheid via Pinterest

1

Op vele manieren proberen organisaties de betrokkenheid van medewerkers te stimuleren. Het nieuwe sociale netwerk Pinterest kan daarbij een rol spelen.

Pinterest is een snelgroeiend sociaal medium waar gebruikers thematische beeldcollecties kunnen aanleggen en bijhouden. Momenteel telt de site ruim 12 miljoen gebruikers die collecties beheren over evenementen, hobby’s en interesses. Bezoekers kunnen deze collecties bekijken, op hun eigen pagina plaatsen (‘re-pin’) en aangeven welke afbeeldingen zij leuk of interessant vinden. Uiteraard is er de mogelijkheid om afbeeldingen te delen met anderen via Facebook en Twitter.

Stephanie Buck beschrijft hoe sommige organisaties het sociale medium ontdekt hebben om de betrokkenheid van hun personeel te bevorderen. Het collectieve karakter van Pinterest bevordert dat medewerkers elkaar kunnen leren kennen en dat medewerkers hun smaak, interesses en persoonlijkheid kunnen laten zien aan anderen.

Buck geeft negen voorbeelden van het bevorderen van betrokkenheid via Pinterest:

  1. Communicatiebureau Red Door Interactive moedigt haar 63 medewerkers aan om mee te denken over de inrichting van het nieuwe kantoor. Op het ‘board’ kunnen medewerkers afbeeldingen ‘pinnen’ met ideeën voor inrichting en design van het kantoor. Andere medewerkers kunnen daarop reageren of op voortborduren. Medewerkers dromen onder andere van fitnessruimtes, hangmatten en verticale tuinen.
  2. Een sieradenontwerper post foto’s van medewerkers als zij echt iets gaafs ontwerpen.
  3. Op de "Employee Lounge" van Synergy worden afbeeldingen en berichten gedeeld over bedrijfsuitjes, jubilea en geboortes. Bovendien kunnen medewerkers hun vakantiefoto’s hier delen.
  4. Een retailer laat medewerkers hun favoriete producten uit het assortiment delen.
  5. Een reissite besteedt aandacht aan medewerkers die mooie reisfoto’s maken.
  6. Een bibliotheek heeft een board opgezet waar medewerkers hun favoriete boek(en) op kunnen zetten.
  7. Een marketingconsultancy laat haar medewerkers aangeven wat hun favoriete gebruiksvoorwerpen zijn of welke producten men graag aan zou schaffen.
  8. Een krant laat haar medewerkers op een board aangeven wat hun favoriete nieuws is.
  9. Een reclamebedrijf heeft een simpele pagina opgezet waarop medewerkers worden voorgesteld.

Om betrokkenheid te creëren is het belangrijk dat medewerkers elkaar kennen, dat de sfeer goed is, dat ze zich ergens thuisvoelen, ergens aan kunnen bijdragen. Dat kan allemaal bereikt worden via Pinterest.

Het artikel, inclusief overzicht van de negen voorbeelden met links naar de betreffende boards, is te vinden op de site van Mashable. 

 

Meer Mediascan »
 

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

Reageer