Mismatch tussen generaties neemt toe

10

Leidinggevenden uit generatie X (1960-1975) hebben weinig feeling met de jongere generatie werknemers die zij aan moet sturen. Organisaties die de ontwikkeling van deze generatie leiders daar niet op aanpassen, verliezen als eerste de ‘war for talent’.

Dat blijkt uit een scriptieonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en Boer & Croon onder ruim 100 topmanagers. Het gaat alleen om hoogopgeleide werknemers.

Y kan veel beter met Babyboom

Hedendaagse topmanagers vallen onder te verdelen in Babyboomers (1945-1960) en generatie X (1960-1975). Babyboomers, die de aankomende jaren massaal de arbeidsmarkt zullen verlaten, kunnen het beste omgaan met de nieuwe generatie werknemers, generatie Y (1975-1990). De vertrekkende leiders zijn veel beter bekend met de sociale aspecten van jonge werknemers. Het is echter generatie X die generatie Y in zijn geheel moet aansturen. En generatie X herkent zich minder in belangrijke aspecten voor jongeren, zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid en een goede werk privébalans.

Maar waarom?

Toch is het intuïtief gek dat Y beter met Babyboom kan dan met X. De generaties Y en X liggen immers veel dichter bij elkaar qua leeftijd. Mirjam Speelmans, talentmanager bij Boer & Croon, deelt dat eerste gevoel: ‘En toch is het niet zo. Zowel hier op de werkvloer als in de organisaties waar ik advies geef, zie ik Y en Babyboom veel makkelijker met elkaar overweg kunnen.’
De oorzaken daarvoor zijn niet wetenschappelijk onderzocht, maar uit de praktijk: ‘Y is gewoon heel gecharmeerd van Babyboom vanwege hun kennis en senioriteit. Van X is Y veel minder onder de indruk, ze denken algauw: “Dat kan ik ook”. Wat meespeelt voor Babyboomers is dat ze vaak kinderen hebben in de generatie Y. Daardoor herkennen ze veel en is er een natuurlijk begrip. Voor X’ers kan de carrièresnelheid van Y’ers ook irriteren.’

Groeiende kloof

Wanneer straks de Babyboomers met pensioen gaan, en de X’ers het massaal overnemen, zal de generatiekloof op de werkvloer dus alleen maar groeien.
Volgens de ruim 100 ondervraagde topmanagers zijn huidige leiders visionair, resultaatgericht en hiërarchisch. Dit in tegenstelling tot toekomstige leiders, die inspirerend, verbindend en visionair moeten zijn.

Tips voor P&O

Voor P&O’ers is het cruciaal om zich te verdiepen in de behoeften van verschillende generaties en daarin de lijn te faciliteren, zegt Speelmans: ‘Nu zijn er nog teveel gemiste kansen. Dat wil niet zeggen dat je klakkeloos moet overnemen wat Y wil, maar wel dat je in gesprek moet zijn en luisteren.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

10 reacties

  1. The War For Talent …… als die er al is in het nivellerende NLse klimaat – heeft al aardig wat echte talenten ontmoedigd of weggejaagd.

  2. Allemaal mooie praatjes, in de praktijk wordt er niet gekeken naar behoeftes en talenten van werknemers, er wordt gekeken naar behaalde papiertjes. Er is geen tijd om talent te laten ontwikkelen, het moet kant en klaar zijn.

  3. Cindy Neyndorff/NIOPS op

    Heel apart artikel. Nergens wetenschappelijk onderbouwd. Erg generaliserend. Ik ben van generatie X en merk helemaal niets van deze beweringen. Medewerkers (generatie Y) die ik heb aangestuurd vinden mij juist begripvol en zeggen dat ze veel van mij hebben geleerd.

  4. In gesprek zijn en luisteren naar de werkvloer, waar generatie Y nu ‘zit’. volgens mij moeten alle organisaties dat leren, no matter tot welke generatie het huidige management en directie behoort. HRM/P&O zou daarover moeten/kunnen adviseren. En…. bij niet wetenschappelijk onderbouwde artikelen geldt altijd: neem het niet persoonlijk/don’t take it personal.

  5. Bovenstaande reacties leveren een prachtig voorbeeld van ” jump to the conclusion” en de X en Y onnozelheid. Neem eerst maar eens de moeite het betreffende onderzoek in zijn geheel te lezen (en proberen te begrijpen) voordat de conclusie wordt getrokken dat het niet ” wetenschappelijk is onderbouwd” . Weet je veel….!

  6. Ik vind het een prachtig artikel, en heel herkenbaar. Coachen van de werkvloer heeft vooral te maken met het inlevingsvermogen van de coach en het krijgen van vertrouwen.

  7. Harrie van de Westelaken op

    Zelf een babyboomer maar dan 65+ en volop nog aan het werk, zie bij de Y generatie veel betrokkenheid. De X manager is meer opgegroeid met harde kant van ICT en wellicht daardoor wat autistisch. Aan de nadere kant wordt de X manager wel door de mondige Y generatie bijgestuurd. Ook X is nooit te oud om te leren

  8. Het kan niet anders dan een zooitje worden want dat is het al, kijk maar naar al die 30ers hoe zelfverzekerd ze zijn in hun onzekerheid, geen flauw benul waar ze mee bezig zijn geen idee hoe ze problemen op moeten lossen. Nemen wat bubbels en leuteren weer door of er niets aan de hand is. Het drama wordt alleen maar groter.

  9. Inderdaad een beetje voorbarig om niet gehinderd door enige achtregrondinfo (scriptieonderzoek opvragen?) conclusies te trekken.
    Persoonlijk (ik ben 40: generatie X) vind ik de nieuwe generatie (Y) een erg prettige en pragmatische club, waarmee het goed werken is. Ik herken dan ook helemaal niks in het bericht van Joss Pafort.
    Ik zie (in mijn werk) bij generatie Y juist meer betrokkenheid en flexibiliteit dan bij mijn generatie X en babyboomers. Ook zijn ze in mijn optiek niet gehinderd door de verzuilingsgeschiedenis (waaronder het links – rechts denken) maar pakken ze het ‘ best of both worlds’.
    En ja, ze zijn mondiger, profileren zich ook meer, wisselen prive en zaken makkelijk af, maar eigenlijk kun je dat alleen maar toejuichen.

  10. Wat een kul-verhaal. Ik weiger om in welk vakje dan ook ingedeeld te worden. Belangrijk is dat je staat voor kwaliteit, integriteit, inlevingsvermogen en een positieve instelling en vermogen om samen te werken.
    De vraag is wel welke P&O medewerker, recruiter enz.enz. in staat is hier zelf een kwaliteitsslag te maken.
    Ik kom ze nog maar zelden tegen ….