‘Meer doen dan wat er van je wordt verwacht’

0

‘ Het is inspirerend om te zien en te horen hoeveel creatieve en goede programma’ s Nederlandse organisaties ontwikkelen om zo vorm te geven aan goed werkgeverschap’ , aldus Erik van Riet, CEO van Great Place to Work Nederland. ‘ Wij willen als onderzoeksbureau andere organisaties inspireren. We weten dat een kleine verandering in houding grote positieve gevolgen kan hebben.’

Alle organisaties op de lijst zijn Best Workplaces
Op 25 maart 2014 is de lijst van Best Workplaces bekendgemaakt. Alle 47 winnende organisaties voldoen aan de minimale criteria en mogen zich een Great Workplace noemen. Great Place to Work® (GPTW) hanteert een strikte ondergrens, waardoor je niet automatisch op de lijst komt te staan, dit in tegenstelling tot andere ‘lijstmakers.’ Van Riet: ‘De lijst is voor de deelnemende organisaties veelal een erkenning van goed werkgeverschap en niet het primaire doel.’ Vanuit de gedachte om verhalen te delen en goed werkgeverschap te stimuleren, heeft de organisatie voor het eerst de Best Practices gids samengesteld. Naast het medewerkerperceptieonderzoek, evalueert GPTW ook het werkgeversbeleid. Werkgevers beïnvloeden de perceptie van medewerkers namelijk grotendeels door de manier waarop beleid, initiatieven en programma’s worden ingericht. In de zogeheten Culture Audit© lichten organisaties toe hoe zij hun beleid en programma’s inzetten op negen verschillende beleidsterreinen. De beste, creatiefste en mooiste Best Practices van de Best Workplaces 2014 zijn geselecteerd voor de gids.

Actief betrekken van de medewerkers
Van Riet: ‘Het afgelopen jaar hebben wij gezien dat organisaties hun medewerkers steeds meer betrekken bij het creëren van het fundament van de organisatie, ofwel bij het formuleren van de visie en de kernwaarden van de organisatie.’ De gemiddelde score van de Best Workplaces op de perceptie over het uitzetten van de visie is gestegen. Het is dus zichtbaar, dat de visie en kernwaarden bij veel organisaties niet langer meer top-down worden bepaald. Medewerkers worden actief betrokken in het vormen van het nieuwe toekomstbeeld. Van Riet: ‘Oprecht zijn en het actief betrekken van medewerkers heeft als gevolg dat het doel en de reden van bestaan van de organisatie breed gedragen wordt, en dat motiveert mensen om het beste uit zichzelf te halen.’

Meer doen dan wat er van je wordt verwacht
De rode draad in de Best Practices gids is dat de normale zaken persoonlijk worden gemaakt. Er wordt meer gedaan dan wettelijk verplicht is. Van Riet: ‘De mate waarin medewerkers hun talenten inzetten, wordt bepaald door hoe ze zich behandeld voelen. Het gaat daarom niet zozeer om wat je doet, maar hoe je het doet.’ Dit zie je terug bij de Best Practices: het zijn praktische en makkelijk toepasbare voorbeelden. Organisaties doen dit omdat ze werk niet zien als een transactie  een simpele uitwisseling van tijd voor geld – die streng gecontroleerd moet worden. Ze zien werk als een gift, een mogelijkheid voor medewerkers om een zinvolle bijdrage te leveren. Op een werkplek waar men werk benadert als een interactie van giften tussen mensen, zullen de mensen meer van zichzelf geven en relaties opbouwen die het succes van hun team en de organisatie versterken. Van Riet: ‘Hiermee bouw je elke dag aan vertrouwen in de organisatie.’

Lees ook:
Beste werkgevers blinken uit door heldere visie
Succesvol leiderschap

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.