Medewerker mishandelt klant, werkgever moet schade betalen

0

Een klant die wat komt ruilen wordt door de winkelbediende gestompt en hardhandig de winkel uitgezet. Het winkelbedrijf is verantwoordelijk voor de medewerker en moet de schade van de klant betalen, ook al is het daarvoor niet meer verzekerd.

De situatie

Een klant komt op 2 januari 2009 een winkel in om een paar overhemden te ruilen. Er ontstaat een discussie over ruilen of geld terugkrijgen. De winkelmedewerker bedreigt de klant, stompt hem in zijn rug en zet hem hardhandig de winkel uit. De politie komt erbij en de klant doet twee dagen later ook aangifte. De klant raakt door het incident arbeidsongeschikt en krijgt uiteindelijk een arbeidsongeschiktheidsuitkering. In april 2013 krijgt hij ook een uitkering van ruim 5.500 euro van het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

Bij de rechter
In deze rechtszaak stelt de klant de eigenaar van de winkel aansprakelijk voor zijn materiële en immateriële schade. Hij vordert een voorschot van 5.000 euro op de immateriële schade en 20.000 euro op de materiële schade.
Het bedrijf vindt dat het niet aansprakelijk is. Het kan sowieso niet meer achterhalen wie er op dat moment in de winkel aan het werk was en voert aan dat de aansprakelijkheidsverzekering bij het sluiten van het filiaal in 2011 is beëindigd.

Het oordeel

De rechter oordeelt dat de eigenaar van de winkel aansprakelijk is voor de schade van de klant. Hoe groot die schade precies is zal later nog moeten worden vastgesteld.
Dat het bedrijf niet meer is verzekerd voor aansprakelijkheid is geen reden om niet aansprakelijk te zijn. De polis gaf blijkbaar geen dekking voor aansprakelijkheid die is ontstaan tijdens de dekking maar waar het bedrijf na afloop van de verzekering alsnog op aangesproken wordt.
Het bedrijf had moeten beseffen dat het ook na het sluiten van de vestiging nog geconfronteerd kon worden met claims.

Schadevergoeding voor materiële en immateriële schade
De rechter concludeert dat er sprake was van een ernstige normschending door de medewerker. Die heeft een klant mishandeld en beledigd, met mogelijk ernstige gevolgen. De rechtbank kent de klant een voorschot toe op de materiële en immateriële schadevergoeding van 2.500 euro. Daarbij is ook rekening gehouden met de uitkering die de klant al van het Schadefonds heeft gekregen.

Kan de werkgever de schade verhalen bij de medewerker?
De werkgever zou een beroep kunnen doen op artikel 7:661 BW. Dat artikel geeft de mogelijkheid om schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid te verhalen op de medewerker.

Gegevens rechtszaak:
ECLI:NL:RBMNE:2013:7291. Datum uitspraak: 18 september 2013.

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer