Managers in sociale leiders veranderen

1

Voor het implementeren van sociale initiatieven binnen een organisatie is draagvlak van het management onontbeerlijk. Maar hoe krijg je dat draagvlak?

Voor het implementeren van social media-initiatieven is draagvlak van het management verkrijgen essentieel. Managers zover krijgen dat ze consistent participeren in het social media initiatief kan een moeizaam proces zijn. Het is noodzakelijk dat managers getraind worden zodat ze het goede voorbeeld aan hun medewerkers kunnen geven.

Melissa Barker heeft hiervoor een proces ontwikkeld dat uit een zestal stappen bestaat:

  1. Stap 1: Vind de natuurtalenten. Zoek naar managers die willen experimenteren met sociale media. Kijk of en welke managers aanwezig zijn op LinkedIn, Twitter, etc. Welke managers zijn actief? Hebben hun profiel op orde? Start met de managers die hierbij het meeste opvallen.
  2. Stap 2: Koppel aan organisatiedoelstellingen. Leg kort en bondig uit hoe sociale media managers helpt bij het behalen van hun doelstellingen. Als sociale media extern ingezet wordt, benadruk dan de impact die dat heeft op klantloyaliteit en naamsbekendheid. Leg tevens uit dat mensen willen praten met mensen. Niet met logo’s. Actief bezig zijn met sociale media biedt de manager de gelegenheid om te werken aan zijn of haar autoriteit en thought leadership. 
  3. Stap 3: Zorg voor bewijs. Managers hebben bewijs nodig. Voorzie managers van case studies en concrete voorbeelden van de impact van sociale media op organisaties. Benadruk nogmaals dat de inbreng van managers essentieel is voor het welslagen van de sociale organisatie, zowel in- als extern.
  4. Stap 4: Train hen 1 op 1. Bij een groepstraining blijven sommige vragen onvermijdelijk onbeantwoord. Bij een 1 op 1 training kan echt specifiek, op maat gesneden advies gegeven worden. De sociale profielen van de betreffende manager kunnen, als dat nodig is, meteen aangepakt worden. Een live demonstratie is effectiever dan het geven van een presentatie. Laat de manager ook zelf aan de slag gaan tijdens de training. Voorzie de manager wel van gedetailleerde handleidingen van de diverse sociale platforms. Deze kunnen ze als naslagwerk gebruiken.  
  5. Stap 5: Maak het gemakkelijk. Managers hebben het altijd druk. Dat is het grootste obstakel. Maak het de manager dus zo gemakkelijk mogelijk om te participeren. Geef tips hoe managers sociale media kunnen incorporeren in hun dagelijkse werkzaamheden. Geef suggesties welke onderwerpen te bespreken of welke content te posten. Doe dat – in aanvang – op dagelijkse basis. Geef een manager op meerdere manieren toegang tot een sociaal platform. Leer hen omgaan met mobiele technologie, zodat ze altijd en overal kunnen participeren.
  6. Stap 6: Breng een competitie-element aan. Maak het leuker en spannender door er een competitie van te maken tussen managers. Bepaal waarop succes zal worden gemeten, hoe dat gemeten wordt en wanneer. Je kunt bijvoorbeeld meten op het aantal geplaatste berichten en de reacties die daarop komen. Gedurende een jaar kun je iedere maand (openlijk) een manager uitroepen als meest sociale manager.

Het vergt tijd voordat managers sociale leiders zijn. Regelmatig contact met managers is nodig om voortgang te monitoren, inspanningen te erkennen of te helpen bij problemen. Een vriendelijke reminder is soms nodig om de manager een duwtje in de rug te geven.

Dit zes-stappenplan van Melissa Barker is te vinden op de site van socialmediatoday.com.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Rudolfo Ph.D op

    Uit diverse surveys blijkt inmiddels dat er serieus getwijfeld aan het nut van de z.g. nieuwe media in organisaties. In tegendeel. De kwaliteit, bruikbaarheid en geloofwaardigheid van de input is zo gekelderd dat we weer omzien naar meer vertrouwde methodieken voor info- verzameling en communicatie. In de jungle is het steeds lastiger zoeken. Dat managers “sociale leiders” moeten worden is onzin. Taalkundig deugt het ook al niet. Managers die efficient en doelgericht hun werk doen (getting things done by other people) beschikken ten principale over de vereiste vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken en capaciteiten en zijn dus al een ” sociale leider” Anders ben je domweg een incompetente manager.