Managers die ‘geen training nodig hebben’ aan het leren krijgen

5

Er zijn altijd medewerkers en managers die aangeven geen behoefte te hebben aan training en opleiding. Ze komen daar ook makkelijk mee weg omdat HR hen niet dwingt. HR gaat ervan uit dat deze marketing- of engineeringmedewerkers wel weten waar ze mee bezig zijn. Echter, dat neemt niet weg dat ook zij nog heel wat kunnen leren.

Iedereen moet leren. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Er zijn alternatieve methoden die ingezet kunnen worden om ervoor te zorgen dat iedereen leert en beter wordt in zijn of haar werk.

Drie ideeën die leren bevorderen:

Het DEMOfeest: pronken met je eigen project

Een DEMOfeest is een evenement waarop medewerkers een project waaraan zijn werken aan anderen laten zien. Auteur Bill Cushard heeft op verschillende (externe) evenementen voorbeelden hiervan gezien. Maar waarom een dergelijk evenement niet intern bij een organisatie organiseren? Een organisatie kan een evenement organiseren rondom een bepaald thema. Medewerkers van alle afdelingen wordt gevraagd met hun project ‘te pronken’. Dat hoeft natuurlijk niet alleen over nieuwe diensten of producten te gaan. Een HR-professional kan de plannen voor een nieuwe beoordelingssysteem presenteren. Een IT-professional kan tools laten zien die medewerkers productiever maken. Naast het leren van elkaar, leren medewerkers van verschillende afdelingen elkaar kennen. 

Organiseer je eigen conferentie

Medewerkers leren vaak veel op congressen en bijeenkomsten. En als conferenties zo succesvol zijn om kennis over te dragen, waarom dan niet intern een conferentie organiseren? Grotere organisaties als Dell en GE doen dit al. Het blijkt een fantastische manier om nieuwe dingen te leren, kennis te delen en contacten op te bouwen en onderhouden. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Een externe locatie huren, met alles erop en eraan, of gewoon de bedrijfskantine benutten. Hoe dan ook, geef het gevoel dat het om een echte conferentie gaat! Kies een thema, laat mensen zich inschrijven, geef hen naambadges, zorg voor keynote sprekers, break-out sessies en koffiepauzes en lunch.

Nodig gastsprekers uit

Een andere tactiek die opleidingsadviseurs kunnen inzetten om medewerkers te laten leren is het regelmatig uitnodigen van gastsprekers. Gastsprekers kunnen uitgenodigd worden om te spreken voor alle medewerkers of juist een specifieke groep medewerkers. Gastsprekers kunnen bijvoorbeeld professionals van andere locaties van de eigen organisatie zijn, professionals van andere organisaties, wetenschappers of auteurs van boeken. Google nodigt vaak gastsprekers uit. De lezing wordt vervolgens opgenomen en daarna op YouTube geplaatst.

Het uitnodigen van gastsprekers is een goede manier om kennis binnen te halen en om medewerkers na te laten denken buiten hun eigen comfort zone.

Bij het stimuleren van leren binnen en organisatie is creativiteit vereist. Er zijn vele manieren om medewerkers te laten leren. Zet bijvoorbeeld een boekenclub op voor managers die geen training nodig hebben.

Deze creatieve manieren om medewerkers aan het leren te krijgen zijn terug te vinden op het blog Mindflash.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. Tineke van Kooten op

    Ja, dat is een bekend verschijnsel: “Ik hoef niets (meer) bij te leren”; net als: “Ik heb het veel te druk om een training te volgen”. Dat laatste is soms nog waar ook… Als je als HR-professional regelmatig met dit verschijnsel te maken, dan heb je misschien iets aan mijn lijst met methoden om te ‘leren zonder training’ in bedrijven. Ik gebruik ze zelf met regelmaat en succes. Stuur mij maar een mailtje als je de lijst wilt ontvangen.

  2. Afgezien van de goede ideeen in dit artikel ligt een deel van de weerstand ook zeker bij de eerste zin van dit artikel: ” Iedereen moet leren”. Te vaak wordt dit inderdaad als boodschap meegegeven. Leren wordt een doel op zichzelf waarmee ‘punten’ verdiend kunnen worden. Mijn ervaring is dat als er een duidelijk doel is de meeste managers en medewerkers echt bereid zijn (en het leuk vinden) om nieuwe ideeen op te doen en mee te nemen in hun werk.

  3. De drie idee?n zijn prima methodes.

    Met de zin “HR dwingt hen niet” heb ik moeite. De afdeling HR is een adviserende en ondersteunende afdeling. Het management en leidinggevende zijn degene die bepalen wat nodig is. Als zij dit niet nodig vinden voor hun organisatie, dan is de keuze aan hen en niet aan HR.

    Natuurlijk is dit een reactie van een HR adviseur, zoals jullie kunnen verwachten.

  4. Ria van pelt op

    Wat jammer dat leren nog steeds geassocieerd wordt met formele leermomenten.
    Er zijn misschien wel evenveel informele of ongeplande leermomenten. Niet iedereen leert op dezelfde wijze. De kunst afkijken of het leren door je ervaringen is ook een manier van leren. Ik heb zelf veel geleerd van mijn werkpraktijk en bijv. De inzichten van Manon Ruijters die een prachtig boek heeft geschreven met als titel liefde voor leren. Ook teleac en de open universiteit hebben een leuk onderzoek gedaan naar het ongeplande leren, waarin ze ook gekeken hebben naar de leermomenten die sommige opdoen door het kijken naar soaps. Ik nodig iedereen uit om met een open vizier en veel plezier op zoek te gaan naar alle leermomenten in je organisatie.