Liever een manager die altijd een eikel is

0

Jena McGregor, expert op het gebied van leiderschap, stelt de vraag: Wil je liever een manager die af en toe onbillijk is of een die dat áltijd is? Het antwoord lijkt logisch, maar is dat niet.

In een nieuwe studie wordt geconcludeerd dat medewerkers die een manager hebben die altijd unfair is minder stress ervaren en meer tevreden zijn dan medewerkers die een manager hebben die onvoorspelbaar is.

“Intuïtief zou je denken dat hoe eerlijker je behandeld wordt, hoe beter,” zegt Fadel Matta, onderzoeker aan de Michigan State University. “Maar dat is niet wat we hebben aangetoond. Het is beter als leidinggevenden consistent een eikel zijn dan wanneer zij dat dan weer wel en dan weer niet zijn. Medewerkers willen weten wat zij kunnen verwachten als zij op hun werk komen.”

In het kader van de studie werden twee onderzoeken gedaan. Het eerste betrof een laboratoriumexperiment. Terwijl studenten werkten aan een taak kregen ze feedback van een leidinggevende (in werkelijkheid de onderzoekers). Deze was positief, negatief of een mix van deze twee. Tijdens het experiment werd het hartritme van de studenten gemonitord om stressniveaus te kunnen bepalen.

De studenten die continu positieve feedback kregen waren – niet verrassend – het minst gestrest. Echter, de groep die continu afgebrand werd deed het beter dan de groep die af en toe positieve feedback kreeg en af en toe negatieve.

In een tweede onderzoek werden 100 medewerkers uit verschillende organisaties gevraagd om dagelijks, gedurende drie weken, een vragenlijst in te vullen over hun werkdag. Ook hieruit bleek weer dat medewerkers met onvoorspelbare managers meer gestrest en emotioneel uitgeput waren dan medewerkers die een leidinggevende hadden die hen continu unfair behandelde.

Matta: “Onzekerheid is erg. Als je weet wat je kunt verwachten, ook al is het niet leuk, is dat beter dan onzekerheid over wat je kunt verwachten.”

Wat moeten organisaties doen aan managers wier gedrag grillig lijkt? Matta: “Het is belangrijk om leidinggevenden te coachen. Zij moeten hun medewerkers helpen zich voor te bereiden op mogelijk oneerlijke behandelingen. Soms kunnen managers niet anders dan onbillijk zijn, bijvoorbeeld als ze een beperkt budget hebben. Maar als je als manager vertelt wat er morgen gaat gebeuren, welk besluit er wordt genomen, neem je onzekerheid bij medewerkers weg. Medewerkers komen dan op hun werk en weten wat er gaat gebeuren. Onzekerheid wordt verminderd. Probeer als manager consistent te zijn. En als dat niet kan, vertelt dat dan aan medewerkers.”

Bron: Washington Post

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.