Klokkenluiderregeling geen gemeengoed

0

Behalve bij beursgenoteerde bedrijven komt een
klokkenluiderregeling in een personeelshandboek nagenoeg niet voor. Ook voor
andere klachten, bijvoorbeeld seksuele intimidatie, zijn vaak geen regelingen
getroffen.

‘Voorkomen is beter dan genezen’, zegt Wendy de Jong, arbeidsrechtadvocate bij Holland van Gijzen Advocaten en Notarissen te Rotterdam. ‘Als een werknemer interne misstanden aan de grote klok hangt, kan dat een bijzonder negatieve invloed hebben op een bedrijf. Uiteraard heeft niemand graag zijn vuile was buiten hangen. Het schaadt je reputatie, kan je klanten kosten of anderszins je opdrachtenportefeuille schaden. Bij beursgenoteerde bedrijven kan het nog grotere impact hebben.’

Een werknemer heeft net als iedereen het recht op vrije meningsuiting, een werkgever wil dat soms zoveel mogelijk beperken, bijvoorbeeld door een geheimhoudingsbeding waarbij op overtreding een boete staat. Maar wat als er zich misstanden voordoen in het bedrijf? Naar wie kun je om je klachten te bespreken?

De Jong pleit voor een goede interne klachtenregeling, zodat voorkomen wordt dat je je bedrijfsgeheimen of interne problemen ineens in de ochtendkrant ziet. ‘Dat geldt natuurlijk niet alleen voor een klokkenluiderregeling. Ook voor klachten op grond van seksuele intimidatie of misbruik van internet, e-mail of de (mobiele) telefoon. En hoe houd je werknemers in de gaten zonder de privacy van je werknemers te schenden? Het is goed om voor zulke zaken een regeling te treffen en/of een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dergelijke zaken moet je goed regelen en vastleggen in een handboek, zodat het voor iedereen duidelijk is. Zo kun je veel problemen ondervangen, of tot een goed einde brengen.’

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer