Klein werkt fijn

0

HR-professionals van kleinere bedrijven hebben meer eer van hun werk dan gemiddeld. Hun mensen zijn namelijk tevredener en meer engaged, blijkt uit onderzoek. Maar er zijn ook schaduwkanten.

Korn Ferry’s Hay Group deed onderzoek naar de verschillen in engagement tussen grote (>500 medewerkers) en kleine (<500 mensen) bedrijven. Werknemers van kleine bedrijven zijn doorgaans meer engaged, deels omdat er meer maatwerk in het personeelsbeleid wordt geleverd. Hun leidinggevenden zijn bijvoorbeeld flexibeler in het creëren van een fijne werkprivébalans. Ook zijn ze beter in staat om beloninkjes op maat te geven.

Toch is kleiner niet altijd beter. Zo ervaren werknemers van grote bedrijven vaak meer zekerheid, bijvoorbeeld de zekerheid dat het bedrijf over een paar jaar nog steeds bestaat. Ook zijn werknemers van grote bedrijven – misschien tegen de verwachting in – trotser op de producten van het bedrijf dan werknemers van kleine bedrijven.

Meer resultaten vind je hier.

Klein in Nederland

Guido Heezen, oprichter van Effectory, herkent de situatie ook in ons land, al legt hij de lat wel iets lager. ‘De grens tussen groot en klein ligt bij ons op 150 medewerkers. Dat is een bedrijfsgrootte waarbij je nog nét in staat bent om iedereen te kennen. Dan blijf je effectief. Wordt het groter, dan gaan mensen denken: dat doet een ander wel. Zowel de communicatie als de besluitvorming worden dan trager; het wordt politieker, groter en onpersoonlijker.’

Wat vooral belangrijk is voor engagement, is voelen hoeveel aansluiting je hebt bij de bedoeling van de organisatie: ‘Stel je bent een timmerman met een aantal mensen in dienst. Dan weet iedereen, al zijn het maar twintig mensen: dit doen we en hier doen we het voor. Bij grote timmerbedrijven is dat niet meer zo, dan is de marketeer geen onderdeel meer van het timmerbedrijf, maar van de marketingafdeling. Hij ziet de busjes niet meer en luncht niet meer met de timmerlieden, bij wijze van spreken. Zelf heb ik nu 160 mensen in dienst, en dat vind ik er eigenlijk 10 teveel. Door anders organiseren en natuurlijk verloop wil ik dat weer bijstellen, en anders moeten we op termijn misschien wel opsplitsen.’

Werkgevers van grote bedrijven hoeven overigens niet te wanhopen. ‘Sommige bedrijven kúnnen gewoon niet opgesplitst worden, dat is helemaal niet handig. Wat ze wél kunnen doen is con-ti-nu uitleggen waarom ze doen wat de doen. Zodat mensen tóch gewoon weten wat hun bijdrage aan het geheel is.’

Bron: Inc Magazine. The difference between employees of small and large companies.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer