De kerstborrel: ‘Ho Ho Ho’ of ‘Oh No’?

0

De kerstborrel komt er weer aan. Sommigen kijken er reikhalzend naar uit, anderen hebben er een bloedhekel aan. We geven je een paar handige tips voor als je er als HR een moet organiseren.

  1. Kies locatie en tijd met zorg. Als je buiten de deur afspreekt, zorg dan dat iedereen er zich thuis kan voelen. Kunnen mensen met dieetwensen er ook een fijne avond hebben? Vermijd plekken waar mensen gedragsmatig snel uit de bocht kunnen vliegen, maar zorg dat het er wél gezellig is. Denk ook aan dingen als kinderopvang als je tijdens de avonduren afspreekt en mensen alleenstaand zijn. Betrek (liefst de moeilijkste) medewerkers bij de plannen om het draagvlak te vergroten.
  1. Omdat Nederland steeds multicultureler wordt, kan het slim zijn om een eindejaarsborrel te organiseren in plaats van een kerstborrel. Zo kunnen ook mensen met andere geloven op een fijne manier (zonder innerlijke reserves) deelnemen aan de festiviteiten.
  2. Maak een reële inschatting van je personeel. Is het nodig om van tevoren afspraken te maken over alcohol? Of nemen ze zelf die verantwoordelijkheid?
  1. Geef het goede voorbeeld, met heel het management (!). De dag na de borrel moet je met z’n allen weer professioneel aan het werk op kantoor. Geef als management het goede voorbeeld door weg te blijven van alle gespreksonderwerpen, lichaamstaal, gedragingen et cetera die een fijne samenwerking (de dag erna) in de weg kunnen staan.
  1. Onderzoek laat zien dat mensen weinig waardering kunnen opbrengen voor dure feestjes, als hun eigen salariëring achterloopt. Houd het als HR dus binnen de perken als je in een sector werkt waar mensen nog niet hebben kunnen meeprofiteren van economische groei.
  1. Overweeg eens iets compleet anders dan een kerstborrel. Iets origineels. Of doe het allebei. Op deze site staan een paar leuke tips. Eén alternatief mag met name genoemd worden. Werknemers van een Amerikaans bedrijf (TechSmith Corporation) organiseren al zes jaar lang zelf de kersttruiendag. Goed voor teambuilding en werkplezier: allemaal je lelijkste kersttrui
  1. Overweeg om een feest te houden op een heel ander tijdstip. Het einde van het jaar is al zó vreselijk druk, dat mensen het helemaal niet erg vinden om ergens tussen januari en november een feestje te vieren.
  1. Laat het feestje een feestje zijn. Dus geen kwartaal- of eindejaarscijfers, geen prijzen en geen financiële bonussen. Laat het gewoon een fijn sociaal samenzijn zijn. Organiseer het daarom ook buiten kantoortijden, anders gaan mensen weer op de klok kijken.

Waarom eigenlijk een kerstborrel?

Hoe normaal het ook lijkt… nogal wat bedrijven organiseren niks voor hun personeel. Voor die organisaties hierbij nog een paar redenen om wél iets te organiseren. Allereerst kun je werken aan bedrijfscultuur: je kunt laten zien waar je voor staat als organisatie. Daarnaast willen mensen het ook graag naar hun zin hebben op het werk, ze willen een fijne tijd hebben. Dit is een mooie manier om ze dat plezier te geven. Daarmee zorg je dus ook voor een boost in de moraal. Ook is het een mogelijk om op een andere manier je dankbaarheid te laten zien. En ten slotte zorg je ervoor dat mensen elkaar (beter) leren kennen en van die nieuwe (of betere) connecties profiteer je dan weer tijdens werktijd.

  • Organiseert u een kerstborrel op de werkplek, dan zijn de kosten van de hapjes en de drankjes onbelast. Hiervoor geldt de nihilwaardering. Lees meer over de Werkkostenregeling>>
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer