Kennismaken met CEO redelijk gebruikelijk in Nederland

0

CEO’ s in Nederland maken vaker agendaruimte om kennis te maken met nieuw personeel dan elders in de wereld. Ze zien daarmee het belang van onboarding, blijkt uit onderzoek van Top Employers Institute.

Nederlandse bedrijven blijken goed in het integreren van nieuw personeel. Het management en de CEO volgen meer dan elders het functioneren van hun nieuwe medewerkers.

Kennismaken
Het opvallendste onderzoeksresultaat is dat steeds meer CEO’s kennismakingsgesprekken houden met nieuw personeel. Vorig jaar deed een op de vijf dat, dit jaar een op de drie, zegt Aernoudt van der Wilk, Country Manager Nederland bij Top Employers Institute. ‘Uit gesprekken met CEO’s wordt me duidelijk dat ze steeds vaker erkennen dat zijzelf een belangrijke rol kunnen spelen in het traject van onboarding.’
Overigens is er ook een relevantie voor de CEO zelf. ‘Voor hem of haar is het wel eens fijn om op de vloer te komen en zonder vertaling van allerlei managementlagen te horen hoe mensen tegen de organisatie aan kijken. Het zijn verse meningen zonder dat er allerlei ruis van managementlagen tussen zit.’

Onboarding belangrijk
Van der Wilk beaamt dat onboarding belangrijk is. ‘In die eerste paar maanden wordt zelfs de basis gelegd voor de duur van het dienstverband. Uit allerlei onderzoeken komt naar voren dat mensen die een prettige begintijd hebben, ook langer blijven bij een organisatie.’
En voor de beleving van de begintijd is de CEO dus belangrijk. ‘De topman kan namelijk meer dan wie ook zorgen voor binding met de organisatie. De eerste twee maanden zijn cruciaal voor het beeld van het bedrijf. Een gesprek met de eindverantwoordelijke kan van groot belang zijn. Mensen kennen de CEO misschien van blogs of via de media, ze vinden het plezierig en voelen zich belangrijk wanneer zo iemand tijd voor hen vrij maakt. Natuurlijk hoeft dat niet altijd een één-op-één-gesprek te zijn, het kan ook groter georganiseerde lunch zijn bijvoorbeeld.’

Organisatiestructuur minder hiërarchisch
In de praktijk blijkt dat de drempel om contact te zoeken met een CEO in Nederland een stuk lager is: ‘Het is gebruikelijker om binnen te kunnen stappen of om op een andere manier direct contact te zoeken. In Nederland geeft de helft van de ondervraagden aan dat dei mogelijkheid er is. In bijvoorbeeld Zuid-Europa is dat echt anders. Dat komt doordat wij plattere en minder hiërarchische organisaties hebben.’

Lees ook Doen ouderwetse regels en hiërarchieën er nog toe? en Vijf redenen waarom de CEO geen moer geeft om engagement

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.