Je kunt iemand leren creatiever te zijn

0

Sommige mensen zijn van nature creatiever dan anderen. Dat is duidelijk. Maar kun je iemand helpen creatiever te worden?

Persoonlijkheidskenmerken bepalen tot op zekere hoogte het niveau van creativiteit van mensen. Toch kunnen mensen creatiever worden door gerichte interventies.

Dr. Tomas Chamorro-Premuzic, expert op het gebied van psychometrische testen en professor bedrijfspsychologie aan de University College London, geeft 4 tips voor het creatiever maken van medewerkers:

1) Geef veel feedback. Gezien het feit dat veel mensen niet zo creatief zijn als ze zelf denken, moet iedere inspanning voor het creatiever maken van medewerkers, beginnen met feedback. Feedback geven is essentieel om medewerkers een realistischere inschatting van hun creatieve vermogens te laten maken. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die actief om feedback vragen creatiever zijn dan degenen die dat niet doen.

2) Zorg voor training in creatief denken. Er zijn vele trainingen en technieken die kunnen helpen bij het creatiever worden. Zo kan medewerkers geleerd worden meer open te staan voor nieuwe ideeën, kennis van buiten het eigen vakgebied toe te passen, uitdagende taken aan te pakken, de zintuigen te prikkelen of om ongerelateerde zaken te combineren. Soms is het een kwestie van uit de comfort zone stappen. Zelfs kleine veranderingen in dagelijkse routines, zoals steeds via een andere route naar het werk rijden of het oppakken van een hobby, kunnen al een positieve impact hebben op de creativiteit.

3) Laat medewerkers werk doen dat ze leuk vinden. De meest effectieve methode voor het verbeteren van de creatieve prestaties is het verhogen van de intrinsieke motivatie. Diverse studies bevestigen het idee dat het toewijzen aan medewerkers van projecten die ze leuk vinden het creatieve potentieel ontsluit. Extrinsieke beloningen werken juist remmend op de creatieve vermogens.

4) Help medewerkers bij het ontwikkelen van deskundigheid. De mate van creativiteit hangt ook af van de mate van expertise. Velen denken dat kennis creativiteit in de weg zit. Dat hoe meer je leest en leert, hoe moeilijker het is om creatief te zijn. Echter, je hebt kennis of taakspecifieke vaardigheden nodig om überhaupt iets creatiefs te produceren. Kun je geen piano spelen, dan kun je niet improviseren. Kun je niet programmeren, dan is het niet mogelijk om een originele app te ontwikkelen. Met andere woorden, meer kennis, vooral op het gebied waarover de medewerker enthousiast is, verhoogt de kans om creatief te zijn op dat gebied. Vooral als deze kan ‘spelen’ met die kennis. Of zoals Picasso het verwoordde: “Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.”

Bron: Harvard Business Review

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer