Interne sociale netwerken maken medewerkers effectiever

0

Door het inzetten van een intern sociaal netwerk vinden medewerkers sneller de juiste informatie of de persoon met de juiste kennis, zo toont een veldexperiment aan.

Even bijkletsen bij de koffieautomaat is een goede manier om kennis over te dragen en om ideeën uit te wisselen. Het is zelfs goed om deze momenten te stimuleren. Echter, organisaties zoeken naar manieren om medewerkers meer en sneller kennis en ervaringen te laten uitwisselen.

Paul Leonardi, professor in Communicatie op de Northwestern University, ziet hoe steeds meer organisaties ‘ enterprise social media’ inzetten, om de communicatie tussen medewerkers meer inzichtelijk te maken. Immers, als informatie via e-mail wordt uitgewisseld neemt slechts een klein aantal mensen – alleen de geadresseerden – daar kennis van.

Leonardi heeft een veldexperiment uitgevoerd bij een organisatie met 15.000 medewerkers die een sociale netwerktool invoerde. Deze organisatie wilde dat haar medewerkers beter weten wie hun collega’s zijn en waar die collega’s mee bezig zijn. Zij hoopt daarmee inefficiënties te verminderen, zoals het twee keer produceren van vergelijkbare rapporten.

Leonardi testte de effectiviteit van de tool. Hij vergeleek twee groepen, met dezelfde demografische samenstelling, binnen de organisatie: een groep in marketing en een groep in de operatie. Voordat deze groepen de tool gingen gebruiken werd hen vragen gesteld over wie zij kenden en welke collega’s kennis hadden over specifieke onderwerpen.

Daarna kreeg de marketinggroep zes maanden toegang tot de software. De markeeteers gebruikten inderdaad de tool om met elkaar te communiceren en kennis te delen. Volgens de hypothese van Leonardi zou deze groep, die inzicht had in alle (onderlinge) communicatie, een passieve mentale map opbouwen van wie welke kennis bezit.

Na zes maanden bleek die hypothese te kloppen. Personen die de tool hadden gebruikt bleken 31% vaardiger in het vinden van de juiste informatie en wisten ook 71% sneller de juiste persoon met relevante kennis te identificeren. Deze aanzienlijke verbeteringen traden op, ondanks het feit dat gemiddeld per persoon slechts 1 bericht per week werd gedeeld.

Interessant vindt Leonardi ook het feit dat het gebruik van de tool niet verschilt naar rol of functie binnen de organisatie. Er bleken wel verschillen in het gebruik van de tool naar leeftijd. Verrassend genoeg waren het de jongeren die sceptisch waren over de tool. Deze jongeren maken massaal gebruik van netwerken als Twitter en Facebook, voor vooral privéconversaties. Volgens Leonardi is het daarom voor jongeren moeilijker om een werkgerelateerd sociaal netwerk te accepteren. Zij zijn gewend te denken “dat hoeft mijn manager niet te zien”. Voor de wat ouderen medewerkers is het gewoon een andere manier van communiceren over werkgerelateerde zaken.

Natuurlijk is een intern sociaal netwerk niet revolutionair. Maar het maakt het wel mogelijk om snel met iedereen kennis te delen. En nog belangrijker, om dat routinematig te doen.

Dit artikel is te vinden op de site van de Kelogg School of Management.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer