Human resources en sociale media

0

HR-professionals kijken steeds vaker naar de mogelijkheden van sociale media. In eerste instantie was dit om beleid te maken ten aanzien van medewerkers. In sommige gevallen wordt het ingezet voor recruitment. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden voor HR-professionals.

  1. Kennis voor het grijpen: sociale media maken het zeer gemakkelijk snel een relevant netwerk op te bouwen. Dit netwerk kan bijvoorbeeld ingeschakeld worden om te spiegelen, om te vragen naar best practices of voorbeelden van beleidsplannen, functieomschrijvingen of overeenkomsten. Bovendien zijn blogs een rijke bron van informatie. 
  2. Het in evenwicht brengen van productiviteit en waarde: HR-afdelingen vragen zich af hoe ze het evenwicht tussen privé- en zakelijk gebruik van sociale media kunnen bewaren. Daartoe moeten HR-professionals inzicht hebben in de waarde van sociale media. HR-professionals moeten zelfs zoveel inzicht hebben in sociale media dat ze kunnen aangeven welke tools meer geschikt zijn voor businessdoeleinden en welke minder. Sociale media kunnen ook gebruikt worden om kennis binnen de organisatie te delen en om de interne communicatie te verbeteren.
  3. Herdefiniëren van normen en waarden: door sociale media zijn verwachtingen ten aanzien van bijvoorbeeld bereikbaarheid veranderd. Organisaties moeten verwachtingen managen. Het gaat niet alleen om het gebruik van sociale media door individuele medewerkers. Ook afdelingen die veel met klanten te maken hebben, zoals klantenservice, marketing en sales, hebben hiermee te maken. HR moet inzicht hebben in de wensen van klanten en dit doorvertalen naar personeelsbeleid. Dat kan betekenen dat er ‘buiten kantooruren’ gewerkt wordt of dat medewerkers standby zijn om klanten via sociale media te woord te staan of om te reageren op negatieve berichtgeving.
  4. Ondersteunen van innovatie: sociale media kunnen een grote rol spelen in het delen van ideeën en informatie en bij samenwerking. HR-professionals realiseren zich dat niet-traditioneel denken moet worden gestimuleerd om de organisatiedoelstellingen te halen.

Er zijn nog vele onontdekte mogelijkheden waarvoor sociale media kunnen worden gebruikt of ingezet. Volgens sommigen staan we aan de vooravond van grote (sociaal-maatschappelijke) veranderingen. Het begint in ieder geval met het besef dat sociale media niet meer weggaan en zelfs steeds belangrijker worden. En daarbij speelt de HR-afdeling een cruciale rol.

Dit artikel in is zijn geheel na te lezen op Mashable.

Meer Mediascan »
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.