HRMarketing

2

De afdelingen HR en Marketing hebben vele overeenkomsten en zullen ooit fuseren.

Felix Wetzel, de auteur van deze blogpost, gelooft dat het onvermijdelijk is dat de HR- en Marketingafdeling fuseren. Het is een logische uitkomst van gedragsveranderingen die versneld worden door de opkomst van sociale media en het feit dat het allemaal om mensen draait.

De beste ambassadeurs van een organisatie zijn de medewerkers zelf. De gedragingen van medewerkers geven ‘het merk’ vorm. Een organisatie moet er voor zorgen dat medewerkers de kernwaarden en de cultuur van een organisatie kennen en deze uitdragen. Nieuwe medewerkers worden geselecteerd op passend bij de cultuur. Om een en ander te bewerkstelligen zullen HR en Marketing nauw moeten samenwerken.

Interne en externe communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een accountmanager zal bij een klant met enthousiasme moeten vertellen over de nieuwste reclamecampagne. De accountmanager moet dan wel trots zijn op die campagne, zich ermee identificeren. Uitingen moeten consistent zijn en de merkwaarden uitdragen. Het afstemmen van de interne en externe communicatie is een taak waarbij HR en Marketing kunnen profiteren van elkaars kennis en kunde. 

Ook de huidige discussies over het goed behandelen van sollicitanten sluit aan bij de overtuiging dat HR en Marketing samen moeten werken. Een sollicitant is immers een potentiële klant. Een slecht behandelde sollicitant zal die ervaring op de producten en diensten van de organisatie projecteren. De tevredenheid van de sollicitant staat hierbij gelijk aan klanttevredenheid.

Uiteraard is employer branding bij uitstek het gebied waar HR en Marketing moeten samenwerken. En ooit fuseren ze en wordt het de afdeling HRMarketing….

Meer lezen over de ‘formule’ achter deze visie kan op de site van HR Ringleader.

Meer Mediascan »

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Dennis Bakker op

    Een geweldig artikel en een ontwikkeling die ik maar al te graag ondersteun. Sterker nog, het is de propositie van DennMark Recruitment Management die zegt medewerker – klant. Aan dit artikel kan ik toevoegen dat de kwaliteit van communicatie (verwachtingen) bepaald wordt door de mate waarin de realiteit de verwachting overschrijd. Meer dan 50% van het verworven personeel (met de nodige moeite en het nodige budget) verlaat haar nieuwe werkgever binnen 2 jaar omdat de verwachting niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een gemiste kans want bij een verloop van 10% op een bedrijf van 100 medewerkers is men snel weer 80.000 – 100.000 euro aan wervingskosten kwijt (weliswaar via bureaus) die met kwalitatieve communicatie tijdens het wervingsproces voorkomen hadden kunnen worden. Communicatie heet dat; en je kan er nog geld mee verdienen ook! Deze ton aan extra kosten kan worden ingehaald wanneer 25 euro marge per uur wordt gehaald op de verkoop van 4000 uur!!! en die zijn niet makkelijk te verkopen in deze tijden.
    Kwalitatieve, verleidelijke communicatie is een competentie die HR dichter bij Marketing zal zoeken. Maar ik heb slechts zelden HR Managers gesproken die helaas deze mening (nog) niet delen.

  2. Je krijgt er echt tranen van in de ogen als HR professional. Alsof HR niks meer is dan recruitment!
    Recruitment is slechts een minimaal onderdeel van HRM en mensen die zo’n stuk schrijven laten alleen maar merken totaal niets van HR te begrijpen.
    Marketing kan overigens nog wel veel aan HR hebben. Goed HR beleid zorgt voor een goed imago van een bedrijf of organisatie. En het zijn juist marketing en sales die steeds het imago van bedrijven weten te bederven.
    Jammer dat deze stellingname steeds terugkomt. Het zegt iets over de marketing die HR over zijn eigen professie heeft weten te doen en het onbenul over de werkelijke kracht van HRM

Reageer