HR wordt onmisbaar als ze zich niet om cijfers bekommeren?

1

Cijfers spelen een steeds grotere rol in HR. In de afgelopen editie van (de papieren) P&Oactueel werd dat nog eens benadrukt met de ‘KPN-case’. Auteur Bruce Lewin neemt hier echter stelling tegen.

Bruce Lewin is van mening dat HR al veel te lang, zonder veel succes, bezig is om strategische invloed te krijgen met cijfers over haar performance. Hij haalt verschillende artikelen aan waarin het belang van cijfers voor HR wordt benadrukt. Om de toegevoegde waarde van HR te laten zien kijken HR-professionals met een macroblik naar de organisatie. Ze willen in dezelfde mate als de financiële afdeling cijfers leveren over hun prestaties.

Lewin benadrukt dat cijfers natuurlijk belangrijk zijn en dat ook in de toekomst zullen blijven. Ze spelen een steeds belangrijkere rol in de ontwikkeling van de organisatie. Daartoe haalt Lewin een artikel van Cathy Missildine-Martin aan. Hierin wordt het a-typische HR-team van Google besproken. Vooral de voorspellende statistieken zijn van meerwaarde voor de organisatie. Maar, dit soort statistieken zijn slechts voor weinig organisaties weggelegd.
En daarom blijft de vraag: is het wellicht verstandig voor HR-professionals om hun macroblik in te ruilen voor een focus op micro-zaken? Kan HR zichzelf onmisbaar maken door haar zoektocht naar de ROI van haar activiteiten te staken?

Lees het originele artikel hier

Meer Mediascan  »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ivo Borggreve op

    Leuk artikel. Wat ik er voor mezelf uithaal: Doel en middel niet door elkaar gooien. (financiele) cijfers en analyses zijn ter ondersteuning van organisaties, nooit het doel op zich. Dat geldt ook voor HR.