HR-team DMG is extravert

0

De afdeling recruitment van DMG is binnen HR verantwoordelijk voor de werving en selectie van alle functies. Waar de recruiters zelf op zijn geselecteerd is duidelijk: alle zeven teamleden scoren hoog op de persoonlijkheidstrek ‘ extravert’ .

Belbin

Iedere maand brengt trainer Marleen de Bruijn met behulp van e-portfolio’s de kwaliteiten van een team in kaart. De rollen van Belbin staan hierbij centraal. Deze keer praat ze met een van de HR-teams van het keuken-, meubel- en sanitairbedrijf DMG.

Corina legt uit: “Je bent het visitekaartje van het bedrijf en moet het leuk vinden om zelf op iedereen af te stappen. We hebben veel contact met alle commercieel directeuren en met een diversiteit aan kandidaten voor bijvoorbeeld functies als magazijnmedewerker, regiomanager, verkoper keukens, et cetera.”

Wat typeert DMG?
Babette: “We zijn een groot familiebedrijf met een cultuur van hard werken, in alles streven naar het allerbeste. En dat in een open, informele en gezellige sfeer.”

Perfectie en gezamenlijkheid
Als we kijken naar de resultaten van de andere vragenlijsten dan is de conclusie dat iedereen zich waarschijnlijk goed thuis voelt in het bedrijf. Perfectie is een drijfveer die er uitschiet.
“Er moet kwaliteit geleverd en doelen gehaald. Dat zit bij ons ingebakken”, aldus Karin.
Daarnaast is de teamrol van groepswerker het sterkst vertegenwoordigd. Het staat garant voor een sterk gevoel van gezamenlijkheid in dit team.

Hoe zit het met de vernieuwingskracht?
Wat betreft persoonlijkheid scoort innovatie laag. Daarbij is het de enige teamrol waar niemand een duidelijke voorkeur voor heeft. De drijfveer om te vernieuwen is er echter wel.
Janka: “Vernieuwing kan. Maar het moet wel snel resultaat opleveren en het mag niet ten koste gaan van het lopende proces. Dat is soms lastig, want iets als flexwerken leidt natuurlijk niet direct tot meer bestelde keukens. Ik merk zelf dat er veel ideeën komen tijdens ons werkoverleg, maar door de werkdruk laat ik die ook vaak varen. Onze focus zit vooral op procesverbetering.”

Out of the box
Wat zou meer innovatie kunnen brengen?
“Aan de ene kant werkt de drive om snel resultaat te boeken wel,” denkt Sander hardop. “In deze crisis is DMG een stevige organisatie gebleken die overeind blijft en zelfs nieuwe filialen opent. Aan de andere kant, als ik kijk naar onze wensen en uitdagingen voor recruitment, kunnen we meer out of the box denken.”
Roos borduurt voort: “Ten eerste krijgen we zoveel sollicitaties binnen van kandidaten dat we veelal reactief te werk gaan en dus heel veel werk hebben. Veel mensen denken ‘een keuken verkopen, dat doe ik wel even’. Maar het is echt een vak. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit aan reacties. We willen nog meer de goudhaantjes bereiken.”
“En ten tweede,” vervolgt Eva, “wordt opvallen in de markt als werkgever in de toekomst nog belangrijker. We willen meer gaan doen met arbeidsmarktcommunicatie. Instroom in samenwerking met scholen, en dergelijke. We gaan voor het imago: dit is het bedrijf waar je moet zijn!”

Lees over de teamrollen van het Belbin-model.

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.